Papilio kanoni blind?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    Papilio kanoni blind?

    Hej!

    Var ledig idag och satt ganska länge och tittade på akvariet när jag till min förvåning ser att en av mina Kanonis har börjat få vita ögon. När den står rakt mot mig så kan jag se igenom den transparanta delen av ögat men inne vid pupillen har en vitaktig hinna börjat lägga sig - på båda ögonen. Mjölkigheten är alltså inuti ögat så vitt jag kan se. Så jag tror att svamp kan uteslutas?!

    Fisken är aningen mager, men tillhör alfaparet så den har inte blivit hackad på och vad jag kan se så ligger hinnan i ögonen och inte utanpå alls. Så jag tror att skador kan uteslutas.
    Den verkar (än så länge) inte ha något problem med synen utan tuffar på som vanligt.

    Har försökt finna anledningar på nätet och än så länge har jag funnit två möjliga:
    1 - stress. Fisken tillhör alfaparet och är snarare den som stressar andra.
    2 - Dåliga vattenvärden. Jag byter 30-40 % vatten en gång i veckan och har sen 1.5 vecka tillbaka UVC inkopplat så vattenvärdena borde vara OK. Ska byta vatten igen ikväll för att vara på säkra sidan.

    Ingen annan fisk visar symptom på något.

    Vad kan det vara?
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Skulle ändå gissa på svamp. Salt kan hjälpa
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Den dominanta fisken blir lätt stressad över att hela tiden behöva försvara sin position och se till att alla andra vet vem som bestämmer. Nu vet jag inte om det här beror på stress men..

      Jag skulle ha bytt vatten lite extra, saltat och kört i Easylife. Håll koll så att det inte blir sämre. Sista alternativet är att plocka över den i en egen burk, det i sig är iofs stressande och han kan få problem när han ska tillbaka.

      Kommentar

      Arbetssätt...