Vilket objektiv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Vilket objektiv?

    Tänkte köpa mig ett objektiv för att fota fiskarna. Har Nikon DX40.
    Inte det värsta och behöver inte vara Nikorobjektiv
    Tips?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Kan man svara med "sort" istället för exakt vilket?

    Jag tycker att ett Macro-objektiv ger stora möjligheter att fota både på portrait-avstånd och väldigt nära
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      jo, men helst vilken då jag inte har ro att stå framför de olika objektiven i butikerna o vänta på nån försäljare som kanske inte vet vad han pratar om. Har råkat ut för det på Media Markt!
      Så om någon kan säga det eller det makro har jag och det är kanon, så vore jag tacksam!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • cw
        Användare
        • augusti 2016
        • 4

        #4
        Tamron SP 90 är ett mycket bra macroobjektiv till din nikon
        Här hittar du olika objektiv till Nikons alla kameror. Nikon erbjuder stor variation bland sina objektiv. Vill du hitta rätt teleobjektiv, vidvinkelobjektiv eller makroobjektiv till din Nikon-kamera har vi ett stort sortiment att välja bland, passande till både Nikon F och Nikon Z. I filtreringen kan du välja typ av objektiv eller den egenskap du söker hos ditt nya Nikon-objektiv. Vi säljer även begagnade objektiv till Nikon - alltid med 6 månaders garanti. Hittar du inte det du söker efter så tveka inte att höra av dig till vår fantastiska kundtjänst så hjälper vi dig.

        Dessutom till extrapris just nu, slå till du blir inte missnöjd. Kanske blir det det enda objektiv du kommer att använda till din kamera.

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Lite input

          Om du badar i pengar kan du försöka gå ner från bländartal 2,8 till 2,0
          Mer ljusgenomsläpp = ökat skärpedjup, vilket betyder...

          Bra att veta att ljusgenomsläppet(Bländartal) inte enbart fungerar som ett reglage för hur mycket ljus som släpps igenom. Ju mindre bländaröppning, desto större skärpedjup får man också. Med skärpedjup menas inom hur stort avståndsintervall som motiv blir skarpa på fotografiet.

          Kallas DOF på engelska. Här är en bra sida om man vill veta jättemycket mer.
          Are you getting depth of field and depth of focus confused? Discover the differences and how to distinguish the two from one another at Edmund Optics.

          Kolla figur 3.

          Ett konkret exempel... står din Cilkid lite snett (inte parallellt med rutan) så kan du med högt bländartal (och inte studioljus) endast få huvudet eller stjärten i fokus. Större tal visar mer av fisken i fokus.

          Se första bilden i detta album https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=179
          Bifogade filer
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • cw
            Användare
            • augusti 2016
            • 4

            #6
            Bländare 2,0 ger snarare ett mindre skärpedjup än 2,8
            Lite lättbegriplig om hur bländaren bestämmer skärpedjupet hittar du här: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosk...-blandaren.htm

            Kommentar

            • dpzOnline
              Användare
              • september 2016
              • 162

              #7
              Ursprungligen postat av cw
              Bländare 2,0 ger snarare ett mindre skärpedjup än 2,8
              Lite lättbegriplig om hur bländaren bestämmer skärpedjupet hittar du här: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosk...-blandaren.htm
              Då ska jag läsa på det.. Jag har alltid trott tvärt om.
              Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

              Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

              Kommentar

              Arbetssätt...