Hjälp mig med mitt återfall

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cw
    Användare
    • augusti 2016
    • 4

    Hjälp mig med mitt återfall

    Nu är det akvarie-dags igen efter många års uppehåll, så jag behöver bli lite uppdaterad.
    Tanganyika är tänkt som invånare och så vill jag ha lite växter, så kom gärna med ideer på vilka arter och antal ni skulle kastat i. (favoriter från förr var Prinsessor, duboisi, lelelupi, compressiceps och hästnosar) Men jag hoppas på lite nya ideer.
    Akvariet är ett Juwel på 350lit, BTN-Slimline och några moduler.Rening o cirk blir innerfilter Juwel (följer med karet) 1000l/h, har en Ehim 2252 1200l/h som jag tänkte köra med också, räcker dessa pumpar eller ska jag komplettera (vill ej ha ytterfilter)?
    Belysningen är 4st 54w T5 lysrör Hilite day 8000k, bör jag byta ut något/några av rören? Eller så har jag tittat på Sera Led X-change, men där är ju några olika rör att välja på???? Kom med förslag.
    Kommunvattnet är Ph 8,3-8,6 och dH 4-4,5 (något jag behöver göra med det)
    Vad ska jag välja för grus/sand i akvariet, det kanske har hänt en del med det också?
    Foder???
    Malar, vad rekomenderas där?
    Hoppas ni kan ge mig lite nytt kött på benen och lite nya ideer.
    Senast redigerad av cw; 12 september 2016, 05:42.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Hej

    Vattnets pH låter ju ypperligt. Men då vattnet samtidigt är mjukt får du följa med att inte pH sjunker under belastning i akvariet. I så fall kan du behöva buffra det eller höja på hårdheten.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen till ciklid.org!

      Du kan kika på streamers istället för powerhead. Dom flyttar större volym vatten utan att det blir en koncentrerad stråle som det blir från powerheads.

      När det gäller belysningen så är LED helt klart trevligast tycker jag.

      Jag kör med korallsand i mina burkar. Det buffrar vattnet och är enligt mitt tycke väldigt snyggt också. Annars går det bra att buffra med bikarbonat, tillsätt bikarbonat vid vattenbyte.

      När det gäller foder så finns det jättemycket att välja mellan. Jag använder NLS. Vill du göra eget foder så funkar den gamla klassiska räkmixen.

      Ser fram emot bilder!

      Kommentar

      • cw
        Användare
        • augusti 2016
        • 4

        #4
        Tackar för svaren, streamers var något nytt för mig får kolla lite på det.
        Tar gärna emot lite ideer på fiskbestånd
        Bilder kommer, när det är igång

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Välkommen till Tanganyikaträsket!
          Ett bra val!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          Arbetssätt...