240-liters Tanganyika kar, hjälp till en nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crayvey
    Användare
    • september 2016
    • 11

    240-liters Tanganyika kar, hjälp till en nybörjare!

    Är heeelt grön på detta område så förlåt för alla frågor.

    Håller på att göra om mitt 240- liters juwel kar till ett tanganyika kar. Har tagit bort den delen där pumpen är och har ett ytterfilter istället. Har även beställt lite anubias, korall sand 0-1mm ca 25 kg, borde väl räcka?

    Men jag vill börja planera inför invånare också. Vill ju ha några snäcklekare, har blivit helt förälskad i Lamprologus' stappersi så vill gärna ha dom, hur många är bra att börja med?
    Vill även ha Julidochromis marlieri om dom två arterna fungerar tillsammans?

    Gillar dock Chalinochromis brichardi men blir lite osäker på dom.. Skulle även vara nice att ha en (vet inte om man ska ha en grupp elr om dom ska vara ensamma?) Eretmodus sp. "cyanostictus north" som är sjukt fina!

    Som ni märker är jag lite förvirrad utöver vad jag kan ha tillsammans eller ej. Så uppskattar gärna att ni säger till vilka av dessa som funkar tsm o ej. Har ni några andra tips på fisk som kan passa? Något som rör sig mer mot ytan, eftersom dom flesta ovannämnda är mest på botten.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej, och välkommen hit!
    Jag är inte experten på dessa arter, men eftersom stappersi verkar vara nummer ett på listan, så skulle jag sedan välja antingen marlieri eller brichardi, inte bägge, då de blir rätt stora och kan vara lite tjurskalliga. Alla dessa tre arter är ju oockså sådana som när de får yngel skyddar dem ganska länge och dessutom kan låta flera generationer yngel gå tillsammans. Eretmodus är ju alltid trevliga att ha, oavsett variant. 240 liter betyder ca 100x50x50 ca?. Snäcklekarna kommer göra anspråk på en del yta i ett hörn kanske, på några kvadratdecimeter. Marlieri glider runt i skrevor nånstans tills de hittar ett ställe att bo i. Eretmodus är ju munruvare, så de blir inte lika bofasta. Jag skulle börja med stappersi och eretmodus. Marlieri lär du få skaffa 6-8 stycken av som sedan kommer para ut sig, och om det sker så blir de övriga ihjälslagna i ett 240 l om du inte flyttar undan de som är över.. Kanske välja någon av de mindre julidochromis istället? iofs samma där, blir ett par kvar. J. ornatus, "gombi eller transcriptus är ju fina också.

    Mer råd från mer erfarna medelemmar med Tanganyika kommer nog.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen till ciklid.org!

      Jag låter någon med mer kunskap svara på dina funderingar. Stappersi är grymt snygga, jag hade några för många år sen i ett 200-någonting-akvarium tillsammans med några nigripinnis. https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=1255

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        #4
        Det räcker nog med ett par steppersi, de leker ganska lätt och då kan du spara några ungar om du vill ha fler. Eretmodusarna e lite ilskna och de blir rätt "biffiga" typ 12 cm. Hade nog kört irisacae i ett så litet kar då de stannar på ca 8cm. J.marlieri borde gå ganska bra, där får du kanske börja med några stycken som parar ut. Du skulle kunna ha någon liten Leptosoma eller Nigripinnis också.
        //Peter
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • Crayvey
          Användare
          • september 2016
          • 11

          #5
          Okej, tack för svaren Irisacae var ju fina dom med, så det står på listan, hur många ska man ha?. Gillar stappersi pga deras utseende och beetende (vad jag sett på videos iaf) så dom vill jag verkligen ha.
          Skulle kunna tänka mig en mindre julidochromis typ som J. Sp.gombi. Skulle det funka?

          Så isånnafall en grupp stappersi, ca 5-6 st att börja med?
          Någon/några Irisacae
          Några ungdjur av Julidochromis och någon Nigripinnis?
          Hur har ni gjort med grottor förresten? Är lite nojjig över att karet ska spricka med så mycket stenar.. Men har en del ´´levande´´ sten kvar från saltkaret, kan man använda dom? Annars tänkte jag ta en sväng förbi ett ställe i närhet ute med massor med sten och hämta massor därifrån, kanske bättre med rundade stenar?
          När jag bestämt invånare så kommer jag uppdatera med bilder

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Jag tycker att du ska gå ut och plocka sten, blir nog snyggast!

            Lägg stenarna direkt på bottenglaset så att inte någon fisk kan gräva sig in under stenarna. Ställ större stenar på liggunderlag/frigolit. Det är ingen fara att ladda på med mycket sten så länge stenarna ligger stabilt.

            Ser fram emot bilder

            Kommentar

            Arbetssätt...