Träd rot? Lägre Ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hult
    Användare
    • juli 2003
    • 77

    Träd rot? Lägre Ph?

    Jag har precis gjort om mitt akvarium nu till ett Malawi akvarium. Byt från Engelskt grus till finare sand och nu undrar jag om jag kan ha min fina trärot i akvariet...eller sänker det PH för mycket? Eller är det ett overkligt inslag i ett malawi akvarium?

    MVH Daniel
    OBS, alla kan ha fel ;]

    240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
    110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
    70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
    40L: Ca 50 Palettyngel

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    "Eller är det ett overkligt inslag i ett malawi akvarium?"
    Jo det tycker jag att det är...Men visst går det har själv haft en liten på ca 4dm i mitt malawi kar å det sänkte inte pHt men vissa rötter kanske gör det?

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Hult

      Jag har precis gjort om mitt akvarium nu till ett Malawi akvarium. Byt från Engelskt grus till finare sand och nu undrar jag om jag kan ha min fina trärot i akvariet...eller sänker det PH för mycket? Eller är det ett overkligt inslag i ett malawi akvarium?

      MVH Daniel
      Det är klart det finns rötter i Malawisjön. Men roten sänker pH något, det gör den, och kan också göra vattnet gulare. Your call.

      Kommentar

      • VäxaLätt
        Användare
        • augusti 2003
        • 75

        #4
        Givetvis tycker jag du kan ha roten kvar, det finns ju tom sumpmarker i malawisjön.. För att vara på den säkra sidan med ett juste pH kan du kompensera med lite kalksand eller någon juste kalksten i akvariet.
        Mvh Erik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        • Hult
          Användare
          • juli 2003
          • 77

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av VäxaLätt

          Givetvis tycker jag du kan ha roten kvar, det finns ju tom sumpmarker i malawisjön.. För att vara på den säkra sidan med ett juste pH kan du kompensera med lite kalksand eller någon juste kalksten i akvariet.
          Jag har valt att ta ut den. 2 anledningar. Första är att jag ahr märkt att den ändrar färgen på vattnet lite...Andra är att den sänker PH:t...har lagt i en 3 kilos Kalksten med....riktigt snygg är den :]
          OBS, alla kan ha fel ;]

          240L: 10 Demasoni, 6 Saulosi, 4 Hongi, 3 Ahli , 2 Plecostomus
          110L: 2 Regnbågsciklider, 2 Palettciklider, 2 Ancistrusar, 15 Neontetror
          70L: Tuggande Hongi, 15 Saulosi yngel & 2 Golden Ancistrus
          40L: Ca 50 Palettyngel

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=103295

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            en gammal rot som har legat i akvarier i flera år tror jag inte sänker ph,et lika mkt som en ny hade gjort.
            ola lindeberg

            Kommentar

            Arbetssätt...