Räknas detta som nystart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AKH
    Användare
    • september 2016
    • 34

    Räknas detta som nystart?

    Hej!

    Har just för 4 dagar sedan bytt bottensubstrat i mitt akvarium. 180L. Har alltså tagit bort väldigt mkt goda bakterier.

    Nytt grus = inga bakterier alls i.

    Inget gammalt vatten sparat, har hällt i 100 % nytt vatten, tillsatt en dos vattenberedningsmedel samt doserat i bakteriekultur varje dag i 4 dagar.

    Har det gamla inkörda filtret i. (väldigt stor filtermassa som varit igång i ca 2 år utan missöden)

    Har ett litet antal fiskar och räkor i nu som jobbar...

    Akvariet består av 50-60 % av växter.

    Fråga: Anses akvariet som nystartat nu och därmed allt vad tid/väntan och försiktighetsåtgärder innebär? När i så fall våga släppa i "finfisken" ?? Vad tycker Ni?

    Med vänlig hälsning Anna.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Då du använt samma filtermaterial så hade jag bara sett det som "rengjort". Jag hade inte varit det minst orolig alls för att köra vidare.

    Kommentar

    • AKH
      Användare
      • september 2016
      • 34

      #3
      Okej... Såå, hur gå till väga... i med allt eller en sak i taget??

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Hur många fiskar ska du slänga i? :-) Och vad för fisk, troligtvis hade jag slängt i det mesta på en gång. För att minska belastningen på akvariet kan man snåla lite med maten första veckan. Det är det som sätter störst press på akvariet.

        Kommentar

        • AKH
          Användare
          • september 2016
          • 34

          #5
          Det som ska i : 6-8 pansarmalar, 20 räkor, 6 Apistogramma Borellii, 20-40 tetror....

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #6
            Jag hade lagt i de, mata varannan dag första veckan och så kör på sedan. Känner du dig orolig så släng i räkor och tetrorna första veckan och ta malarna och cikliderna nästa vecka. Det är de som är ömtåliga där.

            Men då du har filtermattan igång som är väl ingången och jag utgår från att växterna trivs och tar sig så bör det inte vara några bekymmer alls.

            Kommentar

            • AKH
              Användare
              • september 2016
              • 34

              #7
              okok, jaa, det låter vettigt ! Tack

              Kommentar

              Arbetssätt...