Tankar om att starta mitt första SA-kar på 420 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Tankar om att starta mitt första SA-kar på 420 liter?

    Har haft akvarie i många år. Hållt med mest Malawi och Tanganyika. Nu vill jag ge prova något nytt. SA har jag aldrig hållt. Av två skäl: att vårt kranvattnet har relativt högt ph och att jag har en föreställning om att växtakvarium är svårskötta. Men, växtakvarium är väldigt vackra.
    Hur påverkar man pH-värdet nedåt på enklast sätt (minst arbetsinsats på sikt).

    Vad skulle för SA-fiskar passa i mitt 420 liters? Något förslag på set-up? Jag uppskattar intressanta beteende framför de allra vackraste fiskarna.
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Hur högt kh har du i vattnet? Vi har högt pH här i skövde och har även bekymmer med att få ner det. Men det har inte direkt påverkat vare sig växthållning eller de flesta CA och SA fiskar som hafts här. Ett växtakvarium som verkligen kommit igång kommer att få pH att stiga ändå när fotosyntesen är igång. Så kör på :-)

    Enda är om du vill ha lite känsligare vildfångade fiskar och liknande. Jag har lyckats sänka här bäst med torv, men vattnet blir ordentligt brunt av det så det lämpar sig nog bättre till ett svartvattenskar eller liknande.

    Kommentar

    • AKH
      Användare
      • september 2016
      • 34

      #3
      Man kan ju alltid börja med lättare och tåligare arter, både vad gäller fiskar och växter. Så har jag själv tänkt och jag tror att om man inte höjer ribban för mkt i början så lyckas man bättre och hobbyn blir roligare.

      Kommentar

      Arbetssätt...