Total omstart av 325l, vilket raster alternativ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • raklun
    Användare
    • augusti 2013
    • 44

    Total omstart av 325l, vilket raster alternativ?

    Jag har ett 325 liters akvarium som stått tomt sen i våras som jag är på gång att starta upp igen.
    Har haft lavakross som filtermaterial bakom en BTN Amazonas som jag nu kommer byta ut mot filtermatta. Nu när jag ändå håller på och har tömt akvariet så tänkte jag passa på att sätta dit ett raster, har endast haft ytavrinning innan vilket har varit lite i underkant flödesmässigt.
    Jag kommer tillverka rastret av en växtkorg för dammar, antingen så blir det ett avlångt raster som jag sätter längst med sida på bakgrunden eller ett runt raster som jag sätter en bit in på bakgrunden.
    För att det ska bli lättare att förstå vad jag menar så gjorde jag en fin illustration:
    Klicka på bilden för större version

Namn: amazonas_130x50_f.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,8 KB
ID: 701194

    Vilket alternativ tror ni kommer bli bäst?
    Just nu så lutar det mest åt det avlånga rastret, silikonfogen ruta-bakgrund är nästan 1cm tjock så jag tänkte utnyttja den biten också. Men funderar på om det kanske blir lite dåligt "sug" eller vad man ska kalla det om jag gör ett för stort raster?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag skulle också ha gått på idén med det avlånga rastret, det kommer att synas minst. För stort raster är ingen nackdel, tvärtom däremot.. Det handlar bara om att få ett flöde, pumpens styrka styr flödet.

    Kommentar

    • ICC
      Användare
      • maj 2006
      • 243

      #3
      Håller med Erik. Gå för det avlånga rastret. Gör var du kan för att få det att smälta in. Tycker det är synd att fördärva fina bakgrunder med raster synliga för ögat.

      Kommentar

      • raklun
        Användare
        • augusti 2013
        • 44

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Jag skulle också ha gått på idén med det avlånga rastret, det kommer att synas minst. För stort raster är ingen nackdel, tvärtom däremot.. Det handlar bara om att få ett flöde, pumpens styrka styr flödet.
        Ja det har du rätt i, kommer nog inte synas speciellt mycket i jämförelse med det runda rastret. Så det blir till att köra med det avlånga.

        Fått hem filtermatta idag som jag tänkte klippa/skära till kuber.
        Funderar på att trä 5x5x5cm kuber på fiskelina, nån som har erfarenhet av det och vet om det funkar bra? Tänkte på om kuberna klarar av det utan att gå sönder och så?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Det fungerar bra med filtermattan den håller ihop riktigt bra. Det lär du märka när du ska klippa till den

          Jag har inte riktigt förstått tanken med att klippa kuber av filtermatta faktiskt, det blir ju inte större filteryta? Vattnet ska ju passera igenom mattan oavsett om det är kuber eller en större bit liksom. Men det kanske finns någon bra anledning som inte jag känner till..

          Kommentar

          • raklun
            Användare
            • augusti 2013
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av ICC
            Håller med Erik. Gå för det avlånga rastret. Gör var du kan för att få det att smälta in. Tycker det är synd att fördärva fina bakgrunder med raster synliga för ögat.
            Ja det håller jag med om, vore schysst om det fanns en skreva eller nåt som funkat som rastergömma.

            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Det fungerar bra med filtermattan den håller ihop riktigt bra. Det lär du märka när du ska klippa till den

            Jag har inte riktigt förstått tanken med att klippa kuber av filtermatta faktiskt, det blir ju inte större filteryta? Vattnet ska ju passera igenom mattan oavsett om det är kuber eller en större bit liksom. Men det kanske finns någon bra anledning som inte jag känner till..
            Haha, har inte satt saxen i den än men lär märka om ett tag då.

            Tror jag läst nåt om att det ska hjälpa med flödet när dom börjar sätta igen om man kör med kuber, men personlig så tänkte jag köra med kuber för att det nog blir enklare att få in bakom bakgrunden. Eller ja, det blir enklare att klibba till bitarna iaf. Är trångt som satan på vissa ställen bakom bakgrunden så det blir svårt att figuranpassa. Att få ut lavakrossen från dom delarna var inte helt kul, tog runt 1h bara för att få ut ett par liter lavakross.
            Senast redigerad av raklun; 23 augusti 2016, 13:35.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Lär av mitt misstag: Körde också filter bakom BTN i ett kar. Gjorde det för tätt. Fanns två färdiga raster. Efter ett par månader vaknade jag av ett jävla liv från karet. Hade filtermatta och biobollar. Det blev igensatt med tiden, så pumpen tömde allt vatten bakom bakgrunden. Gick torr. Så kör på avlångt raster och se till att det finns smygvägar för vattnet. Man vill ju inte stå och rensa bakom en btn titt som tätt...

              Kommentar

              Arbetssätt...