Hjälp, min discus är sjuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Hjälp, min discus är sjuk

    JAg har 6 discusar som är ca 8cm i ett 275l akvarium. Dom kommer altid fram till rutan från det håll man kommer i från för att tigga mat. I dag är det en v discusarna som bara är i ett hörn. Han är itne mobbad för han är en av dom dominantaste och i går kväll var han pigg. I förrgår gjorde jag ett vatten byte på ca 50% sam slamsög boten. I går kväll slamsög jag botten igen för jag tyckte att det låg så mmkt skit. Jag sög ut ca 5% av vattnet.
    Jag ser ing a yttre sakdor och dom andra fiskarna är pigga. Discusarna går tillsammans med ett par fjärilsciklider, ett par av appisstogramma (kommer inte i håg namnet) 4 pansarmalar. några räckor och ansist rus. JAG är ganska så säker på att det itne är någon av dom andra fiskarna som har stressat min discusar. OM ni har något förslag på vad det kan vara elelr bara en chansning så e jag jätte glad.
    mvh Therese

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du får ge en bättre beskrivning än "I dag är det en v discusarna som bara är i ett hörn". Äter den? Simmar den? Står den bara still och tittar mot botten eller ytan? Har den bytt färg? Vad gör den om du matar där den står och de andra fiskarna kommer dit? Vad gör den mot de andra? Vad gör de andra mot den?
    Ibland blir en del individer lite "trötta" av kraftiga förändringar.
    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Förlåt är bara lite orolig ska försöka ge en bättre beskrivning. Jag har inte provat att mata men när jag ställde mig framför akvariumet där jag brukar mata kom dom övrika 5 discusarna upp till ytan. Den dåliga discusen simmade bara långsamt till ett annat ställe i akvariumet. Han har inga ränder alls på kroppen (han brukar ha det vissa fall starkare i anan fall svagare) Annars har han sin vanliga kroppsfärg. Jag har 30C i vattnet. Han tittar bara rakt fram. DOm andra fiskaran ignorerar honom och han ignorerar dem.
      mvh Therese

      Kommentar

      Arbetssätt...