Färg till bakgrund i Malawi akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hagero

    Färg till bakgrund i Malawi akvarium

    Hej,

    Jag har gjort klart min bakgrund i frigolit och tänkte blanda färgpulver i sista lagren husfix. Någon som har tips på dels nyanser som liknar Malawi miljön och dels märken på bra fäger ?

    mvh

    Per
  • VäxaLätt
    Användare
    • augusti 2003
    • 75

    #2
    Kolla hos din lokala handlare på pigment i pulver form att blanda i.
    Ang färger är de nog enklast att titta på en bild av en BTN bakgrund eller dylikt antar att det är en sådan du tänker efterlikna. Oftast går dessa färger under samlingsnamnet Jordfärger .. dvs umbra, ockra, guld ockra mfl…
    Ang Pigment så fråga efter vilka som går bra att förtära.. oftast blir säljaren lite skakis då och tittar extra noga om dessa är fria från gifter.
    Mvh Erik
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • Mrsonk
      Användare
      • december 2002
      • 233

      #3
      Om du ska lacka bakgrunden rekomenderar jag att måla den med vattenfärg. Lägg på med en svamp, blir mycket bättre färgskifftingar.
      Oscar Cederqvist
      -----------------

      Kommentar

      • hagero

        #4
        Oscar, din bakgrund ser minst sagt snygg ut.

        Kommentar

        • sarahkarlsson
          Användare
          • mars 2003
          • 43

          #5
          Hej!
          Jag undrar om det är någon som kan rekommendera något annat lack än epotex?
          Om man nu lackar bakgrunden, är den då färdig för att användas sedan eller behöver den lakas ur?
          sarah

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Med Epotex behövs ett minimum av urlakning. Om man blandat helt korrekta proportioner bas och härdare, och blandat det perfekt, så finns det inget giftigt alls i den färdiga, härdade lacken. Om man har för mycket bas blir det ohärdad bas över, och det är ett gift som måste lakas ur. Om man har för mycket härdare blir det härdare över. Det bör också lakas ur, men det är i alla fall inte lika giftigt.

            Andra lacker kan behöva mer urlakning.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Hej istället för lack kan du använda genomskinlig polyesterplast, lägg ett tunt lager funkar perfekt..
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • roni
                Användare
                • maj 2003
                • 183

                #8
                Jag lade på färg igår, jag använde bara vanligt svart färgpulver. Det ser ruskigt bra ut riktigt nöjd.
                Mvh/Fredrik

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 23

                  #9
                  HEJ:

                  JAG HÅLLER PÅ ATT BYGGA MIN BACKGROUND TILL EN 200 L.OCH ÄR I SAMMA SITUATION SOM SARACARLSSON, FINNS DET NÅGOT ANNAT ÄN EPOTEX, POLYESTER PLAST VAD ÄR DET FÖR NÅT OCH VAR KÖPPER MAN DET???.

                  TACK I FÖRHAND SILVER.
                  EDUARDO RUBIO C.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...