Troffemat???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    Troffemat???

    Hej!
    Jag undrar bara vad ni matar era troffar med...
    Själv matar jag mina med hemmagjord räkmix (20% räkor, 80% ärtor + lite bindemedel och vitaminer) och varannan gång med spirulinaflingor (Tropical Super Forte)
    Matningen sker två ggr/dag.
    Det jag undrar mest över är om det finns något annat att tillföra som ger lite "kraftigare" firrar, tycker det är svårt att mata så dom ser kraftiga (inte feta) ut.
    Dom är mellan 4 och 8 cm stora.
    Fiskarna mår ju bra så det är klart...man vill ju inte mixtra för mycket...
    Mvh Niklas Olsson
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Du kan lungt utöka andelen räkor till 50%. Det fungerar utmärkt bara du matar sparsamt i början. Jag håller dock med dig om att det är ganska svårt att få dem att lägga på hullet. Jag har en duboisigrupp som äter massor men som ändå ser svultna ut.

    mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Växande, unga troffar kan utfodras med mera proteinrik kost, du kan utöka andelen räkor i mixen som Fredrik skriver men också komplettera med t.ex. cycklops, pellets och flingor.

      Odlade troffar blir aldrig lika biffiga som VF, kanske beroende på att det inte har samma möjlighet att bygga upp muskelaturen som i vilt tillstånd.

      Vill man få dem att lägga på sig så måste detta göras över lång tid med ett ökad mängd foder utan att övermata. På riktigt magra troffar brukar pannbenet framträda och då är det dags att ge dem mera föda.
      David

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        hur gör man för att vänja in dem till kraftigare mat? matar man sparsamt i början eller alternerar man under några veckor försiktigt?
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • towel

          #5
          David; Kan du ge exempel på något bra pellets eller på bra flingor som jag kan mata mina troffar med och var man kan köpa det om inte akvarieaffären har det?
          Jag matar bara med räkmix men tycker precis som Niklas att fiskarna inte blir så kraftiga som jag vill ha dem, och så är det ju lite smidigare att mata med torrfoder än att stå och göra räkmix var månad (latmasken har talat)

          Tack på förhand!

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag har faktiskt aldrig sett några pellets eller fligor göra en så märkbar effekt på fiskarna som en lite "fetare" räkmix kan göra. Det går ju bra att göra lite större portioner varje gång så att man slipper göra så ofta.

            Jonas: Att vänja fiskarna vid en mix med högre halt räkor går till så att man höjer halten räkor en aning varje gång man tillverkar den. Om man vill vara helt säker så kan man tex höja den från 25% till 50% i 3-4 omgångar.

            Om du byter från flingor till räkmix så brukar jag börja med räkmix en gång i veckan, nästa vecka två gånger osv. Det är bra att börja med en räkmix med låg halt räkor.

            mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Är det någon som provat med JBL foder till sina ciklider?

              Här nedan betygsätter jag de som jag provat genom åren.

              Dålig erfarenhet av dessa: Hikari, O.S.I.

              Bra erfarenhet av dessa: Nutrafin Max, Simontorps Koi, Vitakraft.

              Bäst erfarenhet av dessa: Egen Räkmix, Fryst foder (Krill, Artemia och Cyclops), Aquatic Nature.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Fredrik: Vad nmatar du dina troffe-ngel med. De jag har där hemma matar jag med spirulina grönflingor, de är bara lite större än de som är i den kullen på 8 du har nu. Jag ska försiktigt gå över till räkmix nu snart så att jag får bättre tillväxt på dem eftersom jag gärna vill att de ska bli lite större.

                vi ses
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av towel

                  David; Kan du ge exempel på något bra pellets eller på bra flingor som jag kan mata mina troffar med och var man kan köpa det om inte akvarieaffären har det?
                  Jag matar bara med räkmix men tycker precis som Niklas att fiskarna inte blir så kraftiga som jag vill ha dem, och så är det ju lite smidigare att mata med torrfoder än att stå och göra räkmix var månad (latmasken har talat)

                  Tack på förhand!
                  Jag har för lite erfarenheter för att kunna rekommendera något torrfoder, ger i princip aldrig detta.
                  David

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 581

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden

                    Fredrik: Vad nmatar du dina troffe-ngel med. De jag har där hemma matar jag med spirulina grönflingor, de är bara lite större än de som är i den kullen på 8 du har nu. Jag ska försiktigt gå över till räkmix nu snart så att jag får bättre tillväxt på dem eftersom jag gärna vill att de ska bli lite större.

                    vi ses
                    Jag har alltid matat yngel med Räkmix från start samt mängder av cyclops, nästan varje dag. Yngel/ungdjur kan man gott ge räkmix med högre andel räkor och t.o.m. fisk i.
                    David

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag tycker att det är svårt att mata yngel med räkmix utan att få förhöjd nitrit. Jag vill mata mycket och det är lättare att göra det med annat.

                      Helt nyspottade Troffar matar jag med finsmulad Tetra min och efter bara några veckor går jag över till Aquatic Nature granulat av den allra finaste sorten. Det verkar som att detta granulat inte alls löser upp sig i vattnet som finfördelade flingor gör utan blir till små svampaktiga bitar. Det går nästan inte att förorena vattnet med dem. Det kan säkert gå bra med "grönflingor" med fast jag inbillar mig att de växer snabbare på Tetra min.

                      mvh,
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        det verkar som om de gör det. man kanske skulle ta och köpa lite sådant aquatic nature-foder. ska bara flytta mina könsmogna ikola först så de inte hamnar i riskzonen.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #13
                          Om man ska mata fiskarna så dom växer och bli kraftiga så ska man mata med excel fodret,
                          Det är ett mycket kraftigt foder som får dom att knaka ordentligt dom får även fina färger

                          Kommentar

                          • Ante
                            Användare
                            • november 2002
                            • 571

                            #14
                            detta har även diskuterats under troffetråden om jag inte mins fel, jag matar nu bara med flingor, Sera Flora och även Sera granugreen och mina yngel växer som ogräs.

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Fiskarna blir inte kännsligare än vad man gör dom till
                              Jag har mycket räckor i min mix och det fungera hur bra som helst utan att vänja dom.
                              Knepet är att ge dom lite åt gången

                              Kommentar

                              Arbetssätt...