Hongi Risk för korsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinneo
    Användare
    • mars 2016
    • 32

    Hongi Risk för korsning

    Har en fullvuxen red hongi hona som nu ruvar.
    Hon har aldrig visat intresse för sina egna utan istället en lombardio hanne men som inte varit besvarat av honom.
    Nu igår så såg jag att hon ruvar men vet inte vilken av hanarna som hon lekt med.
    Nu får jag vänta men hur vet jag om det är en korsning och vad får det för följder?
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Du får nog helt enkelt kolla hur ev. yngel ser ut när de växt till sig, jag har trott att mina Hongi "beblandat sig med andra" ibland men när ynglen växt upp ser de äkta ut.

    Kommentar

    • robinneo
      Användare
      • mars 2016
      • 32

      #3
      Ja jag får göra så.
      Du kanske kan svara på en annan fråga jag behöver svar på. Inskaffade nytt kar som har 2 st lysrör. Problemet är att dom värmer för mkt. När dom slockna idag så bar tempen på 28.5.
      Vet inte vad för lysrör det är då jag köpt detta begagnat.
      Är det normalt att dom värmer karet så mkt?
      Har ingen annan värmare igång heller.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Sommartid värmer allt, lyse pumpar omgivning, antar att det hos dom flesta blir 28-29 grader under vissa perioder. Vad gäller lysrör brukar det vara drosslarna som alstrar värmen. Vill man kyla så kan en enkel 12V datorfläkt som får blåsa mot vattenytan vara ett alternativ. Blåser man varm luft mot vattenytan så ökar avdunstningen och vattnet kyls.
        En strömsnålare cirkulationspump alstrar också mindre värme så det kanske är viktigast/enklast att börja där.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • robinneo
          Användare
          • mars 2016
          • 32

          #5
          Under natten har det sjunkit till 27. Så 28-29 grader är inte så ovanlogt alltså. Klarar cikliderna detta då? För en vecka sedan levde dom i 24 gradit vatten. Jag har nyss lagt en del pengar på detta karet och kan inte lägga en kr till.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6


            29 och mer är inte så bra då det lätt blir syrebrist.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • robinneo
              Användare
              • mars 2016
              • 32

              #7
              Ol. Tack för ditt svar

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                #8
                Tror inte det är några problem med vattentemp på 29-30 grader för Malawisar, jag har alltid en pump som öser ut luftbubblor högt upp i karet för att avleda ammonium och minska risken för nitritbildning då jag har hårt vatten oich högt PH. Den gör såklart gott åt syrehalten när det blir varmt. Jag kör med en Aquaclear 70 som funkar bra förutom att det kan fastna nån alltför nyfiken i insuget nån gång ibland... extra trist var det när min nyinköpta Snowball-Pleco för 800 kr strök med.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Sälj inte yngel som inte med säkerhet är rena, korsningar kan man ha själv men inte sälja till folk.

                  Det behöver inte med säkerhet synas på fisken att det är en korsning om man inte kollar noga och vet vad man ska titta efter.

                  Kommentar

                  • robinneo
                    Användare
                    • mars 2016
                    • 32

                    #10
                    Nej självklart. Skulle jag aldrig göra mot någon. Är ju nästan en synd. Skulle det visa sog efter ett tag att det är korsning så får jag göra mig av med dom. Vilket är det bästa sättet att göra det på?

                    Kommentar

                    • robinneo
                      Användare
                      • mars 2016
                      • 32

                      #11
                      Inget kul att råka ut för JRB. Problemet i mitt juwel kar är att jag inte kan ställa höjden lika lätt då det är sånt filter som sitter fast i karet. Pumpen är utbytt till en starkare. Eccoflow 1000. Men har lyckats ställa så ytan rör sog bra men får inte samma luft i vattnet som i förra karet. Har bara haft detta i 7 dagar så jag hoppas att det klarar sig ändå

                      Kommentar

                      Arbetssätt...