Dålig lukt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinneo
    Användare
    • mars 2016
    • 32

    Dålig lukt

    Blir inte klok på detta. Har ett 160 liters med 8 malawi och 2 malar. Gör vattenbyte en gång i veckan men ändå kan man känna lukten från akvariet när man kommer in i vardagsrummet där det står. Ibland doftar det som det ska men sällan. Jordaktigt ska väl ett fungerande akvarie lukta när man sticker ner näsan.?
    Jag är sparsam med maten och har satt i snabbväxande växter.
    Så vad kan denna doften beror på?
    Tacksam för alla svar
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ett friskt akvarium kan ju ha lite jordaktig doft, men det beror ju på vissa parametrar.

    Tex hur ditt grundvatten ser ut, det kan ju vara rejält surt från början och innehålla spår av svavel...

    Och belasntningen på ditt akvarium, att du har 10 fiskar säger inte allt. Du kan ju ha 10 fiskar i storlek av neontetra eller du kan ha 10 fiskar som är +20cm långa och med rejäla kroppar.

    Hur länge har du haft igång akvariet, vad för filtrering, vad för vattenrörelse liter/timmen etc etc

    Så en betydligt utförligare fråga hjälper dig själv att få bra vettiga och kanske hjälpande svar.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Kan det vara läckage? Fukt/mögel bakom eller under akvariet? En död firre nånstans? Blåalger?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Har du blågröna alger (grönaktig matta) eller tofsalger? De kan ibland ge en jordaktig doft.

        Kommentar

        • robinneo
          Användare
          • mars 2016
          • 32

          #5
          Ursprungligen postat av riktlinjer
          Ett friskt akvarium kan ju ha lite jordaktig doft, men det beror ju på vissa parametrar.

          Tex hur ditt grundvatten ser ut, det kan ju vara rejält surt från början och innehålla spår av svavel...

          Och belasntningen på ditt akvarium, att du har 10 fiskar säger inte allt. Du kan ju ha 10 fiskar i storlek av neontetra eller du kan ha 10 fiskar som är +20cm långa och med rejäla kroppar.

          Hur länge har du haft igång akvariet, vad för filtrering, vad för vattenrörelse liter/timmen etc etc

          Så en betydligt utförligare fråga hjälper dig själv att få bra vettiga och kanske hjälpande svar.


          Jag har haft igång akvariet sedan februari i år. Jag har en fluval 3plus pump i. kan det va så att den är för klen? har mkt luftflöde på men det kanske inte spelar någon roll. Fiskarna är allt från 6 till 9. Och snart ännu mindre då hongi honan tuggar☺

          Har inga problem med alger förutom att täckglaset ovanför pumpen blir helt grönt om jag inte rengör det på 1 månad. Men det är alltid på samma ställe det kommer alger. Ingen annanstans.

          Kommentar

          • robinneo
            Användare
            • mars 2016
            • 32

            #6
            Jag vet tyvärr inte hur många liter pumpen klarar. Någon annan kanske vet?

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Luftflödet från pumpen är oviktigt, utan se till att du har ordentlig ytcirkulation. Se till att utblåset från pumpen är så nära ytan som det bara går. Att du får algtillväxt på täckglaset tyder på att du har höga näringsvärden i karet. Att det luktar kan bero på en kombination av höga näringsvärden med dålig syresättning.

              Jag hade gjort följande
              1. Rengjort filtret, som för övrigt är för klent.
              2. Slammsugit bottensanden.
              3. 50% vattenbyte varannan dag tills lukten försvunnit
              4. Mata mindre.

              Kommentar

              • robinneo
                Användare
                • mars 2016
                • 32

                #8
                Tack Ove för ditt svar. Ska göra följande du skrev.
                Vad menas med höga näringsvärden och hur gör jag då för att hålla det normalt? Slamsuger botten 1 gång varje vecka. Mvh

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ditt filter klarar inte av belastningen av näring i ditt kar, du får ett överskott. Har du sedan dålig syresättning så kan det bildas illaluktande "sumpgas" vilket jag tror är orsaken till att det luktar i ditt kar..

                  I ett väl fungerande akvarium så ska man inte heller behöva slamsuga överhuvudtaget. Vattenbyte om ca 25% en gång i veckan ska räcka mer än väl. Några växter är inte heller fel, bra näringstransport.

                  Skaffa ett filter med pumpkapacitet om ca 600-1000 l/h t.ex Eheim biopower 240 eller liknanade, eller en cirkulationspump med en bit filtermatta.

                  Kommentar

                  • robinneo
                    Användare
                    • mars 2016
                    • 32

                    #10
                    .
                    Senast redigerad av robinneo; 18 juli 2016, 16:21.

                    Kommentar

                    • robinneo
                      Användare
                      • mars 2016
                      • 32

                      #11
                      Tack. Syresättningen då ? Vad gör jag åt detta?

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #12
                        Ursprungligen postat av robinneo
                        Tack. Syresättningen då ? Vad gör jag åt detta?
                        Se bara till att utblåset från pumpen är nära ytan så får du tillräcklig syresättning, hela ytan ska "röra" på sig.

                        Kommentar

                        • robinneo
                          Användare
                          • mars 2016
                          • 32

                          #13
                          Kom på en sak.. Jag plockade sten från havet när jag startade upp karet. Vita stora stenar. Kan dom vara orsaken? Jag både tvätta och hetta upp dom i ungen före men det kanske inte spelar någon roll?

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Ursprungligen postat av robinneo
                            Kom på en sak.. Jag plockade sten från havet när jag startade upp karet. Vita stora stenar. Kan dom vara orsaken? Jag både tvätta och hetta upp dom i ungen före men det kanske inte spelar någon roll?
                            Inte troligt att lukten kommer från stenarna, du har ju tvättat dem "petnoga".

                            Kommentar

                            • robinneo
                              Användare
                              • mars 2016
                              • 32

                              #15
                              Ja du har rätt. Kolla upp det mer innan och många plockar från hav o andra platser.
                              Jag har nu bytt batten 3 dagar i rad. Just nu är det väl hyfsat och får avvakta och se om det hjälper. Var och gjorde tester på vattnet som visa att allt var kanon. Men kommer lukten tillbaks så åker nog karet ut. Tyvärr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...