Metriaclima sp.""msobo"" könsfördelning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyottosson
    Användare
    • februari 2007
    • 124

    Metriaclima sp.""msobo"" könsfördelning?

    Hej!
    En fråga till er med lite erfarenhet av mbunas. Har ett kar på ca 250l sedan ett halvår, där 1+7 Msobo Mpanga går, de vart könsmogna för ca 3mån sedan. Det verkar som att hanen inte klarar av denna flock av honor. De gånger han försöker leka så nonchaleras han oftast, eller blir nertryckt av den största honan. Har för mig att könsfördelningen bör vara en 1+2 eller som i detta läget då kanske 2-3+7?
    Har haft div malawi innan men har då blandat 2-3 olika arter och då har samtliga lekt regelbundet.
    Otroligt fina firrar måste jag säga, blir lite tråkigt däremot när inte hanen får spela ut.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det kan kanske löser sig. Ska du skaffa fler hanar skaffa minst två till. Två hanar brukar sluta med att en blir mobbad eller ihjälslagen om man inte har en så pass stor burk att de kan hålla revir båda två.

    Kommentar

    • Jimmyottosson
      Användare
      • februari 2007
      • 124

      #3
      Fick tag i 1+2 f1 idag(fanns bara en hane kvar,kollat på ett ställe till där hade dem bara vuxna honor kvar) dock hette dessa jag nu köpt "msobo magunga'", ist för "mpanga", vad är skillnaden? identiskt lika dana. googlar man så blir de snarlika resultat, är det fångstplatserna?
      vart genast mer livat i karet, den gamla hanen flirtar för fullt med div olika honor utan att bli avbruten så lite skillnad ännu iaf.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Härligt, eftersom du har så pass mycket honor så kanske hanarna har nog med det just nu och struntar i varandra. Finns ju en risk dock att under tugg så inser dom att det finns en rival

        Fångstplatserna ligger ju mitt emot varandra i sjön, alltså ena på östra sidan, den andra på västra. Men det här med fångstplatser får man ta med en nypa salt, fångstmännen bryr sig inte så mycket

        Kommentar

        • Jimmyottosson
          Användare
          • februari 2007
          • 124

          #5
          Just nu funkar det fint faktiskt, än så länge så har dem som sagt fullt upp med honorna och sedan försvara sina två stenrös. Däremot så är jag lite förvånad över en oerhört dominant hona som har tagit en håla som hon försvarar start, mycket blekare än dem andra honorna och fetare, är detta normalt? hennes beteende är likt hanarnas dock utan flirtbeteendet. Har malawi innan, men aldrig haft en dominant hona.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Är du 100 på att det är en hona?

            Kommentar

            • Jimmyottosson
              Användare
              • februari 2007
              • 124

              #7
              Är inte helt säker, mest tänkt att eftersom "hon" är i samma storlek som den stora hanen, och jag minns hur stor hanen var när han färgade ut. Kanske tar lite tid osv? aldrig lagt ner nån vidare energi på att lära känna malawisläktet, så det är en del att lära

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Kolla anal- och ryggfenan, är dom spetsiga är det hane. Honornas är rundare.

                Kommentar

                Arbetssätt...