Någon som har Musslor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Någon som har Musslor ?

    På tyska nätbutiker för räkor o skaldjur finns det ofta flera sorters musslor att köpa. Så jag undrar om någon har provat att ha musslor i akvarium ?. Berätta gärna hur det isåfall gått
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Spännande, jag vill också veta.

    Utmaningen med musslor kan ju vara att vissa musslors avkomma lever som parasiter på fisk.
    En annan är att de föredrar mycket näring i vattnet, medans de flesta här vill göra vattenbyten varje vecka.
    Samt utmaningen de som finns i närområdet kroknar vid över 26 grader (de som kommer från Europa)

    Största utmaningen är nog ändå matning, hur får man dem mätta, vad kan de äta... äggula + ärtor?

    Möjlig lösning på matning:
    Man kanske skulle kunna lösa matning och vattenkvalité genom att ha ett parallellt akvarium där de får äta upp sig varje vecka i en dag. I det är det grumligt näringsrikt. Sedan lyfter man tillbaka dem mätta och belåtna.

    Länk till möjliga kandidater.
    http://wwn.inhs.illinois.edu/~ksc/MusselGenera.html sök på South America på sidan
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Jag har inga erfarenheter av sötvattensmusslor men jag har vanliga blåmusslor i ett av mina salta akvarier.

      Svårast är tveklöst att mata de tycker jag, de är ju filtrerardjur och våra akvarier är på tok för rena utan vad du behöver är snarare plankton och microalger de kan leva på. Något vi kämpar aktivt mot att det ska bildas :-)

      Andra problemet är att det är jättesvårt att på sådant liv att hållas stabilt i akvariet.

      Om du kan tänka läsa dig till om saltvattensfiltrerare så bör du ge dig på Jon-Olavs blogg här: http://www.jonolavsakvarium.com/plan...ct2/index.html Där odlar han olika plankton kulturer och lyckas få de djuren han håller att både leva och föröka sig! Men det verkar verkligen inte lätt :-)

      Det borde finnas torrfoder man kan ge de dock. Det svåra blir ju att kunna se hur de mår, det enda tecknet du kommer ha är ju att se tillväxt. Det kan nog ske ganska långsamt dock...

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det är samma problem med maten för sötvattenmusslor. Inget jag alls rekommenderar. De kommer med säkerhet att dö, jag har hört många som haft ingen har fått dem att överleva. Känns inte schysst mot dem. Skulle dock vara nyfiken att höra om någon faktiskt fått musslor att överleva då blir jag motbevisad. Just nu verkar det mest bli fråga om experiment med liv.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Barnen kom med svenska sötvattensmusslor för några år sedan som jag släppte ned i ett akvarium av nyfikenhet. Minns inte hur jag gjorde, men jag blev förvånad över att de levde åtminstone ett antal månader.
          Senast redigerad av Erik Åhlander; 18 september 2016, 17:18. Anledning: "för några år sedan"

          Kommentar

          Arbetssätt...