Roberts sommarprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spangberg
    Användare
    • april 2014
    • 31

    #16
    Fyll på säkert ställe och kolla, 😊 oron får man leva med som akvarist.
    Tror största anledningen till läckande akvarium ändå är felaktiga bänkar och golv.
    Sen måste man ändå ta eget beslut hur många ja eller nej man får.

    Skickat från min C6903 via Tapatalk

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #17
      Jag ser inga bubblor på bilderna som skulle få mig att tvivla på limningen/fogen. Däremot har jag sett sämre som funkar bra ändå.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Hur går det här då?

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #19
          Jadu! Tapade lite lusten efter bakslaget med bubblorna. Sen en sista-minutenresa på det och efter det har vi rest upp nu i norra Sverige. Tanken med "all tid i världen för mina projekt" försvann illa kvickt. Tanken är att ta tag i det i slutet av juli/första dagarna i augusti. Det är inte på något sätt övergivet
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #20
            Känner igen det där

            Ser fram emot fortsättningen!

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #21
              Kan med glädje meddela att akvariet är silikonat idag! Och än bättre - jag blev nöjd! Imorgon ska jag sätta igång med modulbyggande! Återkommer med bilder!
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #22
                Låter trevligt!

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #23
                  Sådär!

                  Efter ett par dagars velande och flyttande av moduler har nu inredningen fått sin ungefärliga look. Har i processen pulat och lekt en del med att få till "Gyllene snittet". Åtminstonde efter min lekmannamässiga bedömning

                  Utseendevis liknar den visserligen den förra inredningen, men det finns (faktiskt!) stora skillnader. Först och främst tyckte jag att de två filtermodulerna såg alldeles för stolpaktiga ut. De stod lodrätt brevid varandra och skapade en onaturlig miljö. Så den vänstra modulen har fått modulspill ditmonterad för att kunna luta en aning. En liten liten touch men i verkligheten gör det allt! Sen har jag valt att ta bort den stora modul som fanns på bottenrutan. Den får ta en paus.

                  Vidare har det införskaffats rock zolid moduler. Den på bakrutan är silikonerad, de andra tre är lösa och ska så förbli. Jag känner en stor frihet i att kunna flytta moduler

                  En liten bildserie:

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160808_170222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 925,8 KB
ID: 694379
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160808_170515.jpg
Visningar: 1
Storlek: 930,2 KB
ID: 694380
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160808_171518.jpg
Visningar: 1
Storlek: 935,1 KB
ID: 694381
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160808_171533.jpg
Visningar: 1
Storlek: 938,8 KB
ID: 694382
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 20160808_171546.jpg
Visningar: 1
Storlek: 945,4 KB
ID: 694383

                  Filterrastret stör mig något enormt, blir någon sten framför den. Sen blir det nog någon sten eller två längst till höger under/framför filtermodulen, för att den inte ska se så svävande ut.
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • faltaren
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 341

                    #24
                    Ser trevligt ut. Bra med öppna ytor

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #25
                      Ser riktigt bra ut!!!

                      Ta bort rastret och klipp till en bit svartfiltermatta i hålet. Du kan limma den med silicon så att den inte trillar loss. Det kommer knappt synas om man jämför med ett raster.

                      Kommentar

                      • Reiwolf
                        Användare
                        • april 2012
                        • 68

                        #26
                        Veldig fint med de modulene.
                        Hva skal du ha i karret? :-)

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #27
                          Tack! Menar du en vanlig filtermatta så att säga? Finns det risk att den kan kloggar igen rätt snabbt?
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • Trafter
                            Användare
                            • oktober 2013
                            • 345

                            #28
                            Ursprungligen postat av Reiwolf
                            Veldig fint med de modulene.
                            Hva skal du ha i karret? :-)
                            Ja du! De givna är ett par calvus black och någon typ av snäcklekare. Multisar är sköna och de har jag ju haft i alla år men det finns ju så många andra att prova på. Ocellatus har jag även haft men aldrig fått fungera bra,tycker de tar stor plats.

                            Vidare vill jag ha någon typ av algätare, typ hästnosar. Eftersom jag har så stora sandytor vill jag gärna ha sandlekare, typ x. Papilio

                            Tropheus går bort för även om det ska finnas intressanta beteenden och lekmönster så vill jag inte ha det för stimmigt. Harmoni är nog ledordet. Tidigare projekt har slutat med fisksoppa/för mycket fart. Det är en spännande fas med fiskval!
                            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #29
                              Ursprungligen postat av Trafter
                              Tack! Menar du en vanlig filtermatta så att säga? Finns det risk att den kan kloggar igen rätt snabbt?
                              Jaha ska du ha filter i den modulen också? Jag tyckte att det såg ut som att du byggt om en gammal filtermodul. I så fall är inte filtermatta något bra alternativ. Du kan dra på silikon på rastret och trycka ner det i sand medans silikonet är klibbigt, men du får i så fall försöka hitta någon annan sand som är lite mörkare i färgen.

                              Det går att matta ner rastret med lite sandpapper också så att plasten inte är så "glansig". Syns ju fortfarande men blir kanske lite mindre iögonfallande iaf.

                              Kommentar

                              • Trafter
                                Användare
                                • oktober 2013
                                • 345

                                #30
                                Ja jag ska nog se till att sanda det och se hur det blir

                                Kan Ophthalmotilapia ventralis fungera? I så fall, 1+4 eller 2/3+5?

                                På grund av mycket jobb vågar jag inte fylla karet ännu för jag vill kunna vara hemmavid de första dygnen (jobbar 12timmarspass). Filtermedian är däremot igång i en balja och kommer vara riktigt go' och fin när det är dags. Har i brist på action börjat snickra luckor och socklar på bänken kvällstid efter jobbet. Bilder får komma när det ser lite bättre ut.
                                Senast redigerad av Trafter; 11 augusti 2016, 09:32.
                                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...