Akvastabil Fusion ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Akvastabil Fusion ?

    Jag har förstått att Akvastabil Move blivit rätt så populärt. när så Akvastabil kommit med med modellen Fusion så står följande på hemsidan"
    FUSION är det prisvärda alternativet till storebrodern MOVE. FUSION bjuder på flera av MOVES funktioner, men skiljer sig genom att vara lite lägre, har andra glastjocklekar och att det inte har hål i botten. Locket på FUSION är till skillnad från MOVE tredelat, men det är ändå lätt att öppna och avlägsna helt."
    Jag tycker modellen är väldigt snygg och prisvärd men.....har andra glastjocklekar ?, i mina öron låter tunnare glas för ev 720 liter vatten i vardagsrummet inte så bra så vad säger ni, hur mycket tunnare glas och hur mycket ökar risken för vattenskada ?
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #2
    Om det är lite lägre, som du skriver, så minskar trycket och det kan byggas med tunnare glas.

    Kommentar

    • Trafter
      Användare
      • oktober 2013
      • 345

      #3
      Verkar vara samma mått, 200x60x60 enligt deras hemsida. Kan väljas i 12/10 mm. Sen står det något om aluminiumprofil på 12 cm. Hurivida detta skiljer sig från vanliga akvastabil vet jag inte.
      1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

      Kommentar

      • Reiwolf
        Användare
        • april 2012
        • 68

        #4
        Er det noen her som har 576 literen - Fusion og er det stor kvalitetsforskjell fra Move-serien? Er det stor forskjell på 10mm og 12mm glass, med tanke på sikkerhet og styrke?

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          Blir som sagt lite förvirrad, om fusion 720 tex har 10/12, antar 10 mm på sidorna och 12 i botten?, Mitt gamla 540 har
          samma 12 i botten o 10 övrigt. Så om Fusion har tunnare glas än Move, vad har Move ?, står ej på Akvastabils hemsida.
          Som jämförelse har Akvarielagret 10 mm tjocklek för motsvarande storlek, antar att det gäller även för botten.
          Isåfall borde 10/12 väl vara ok ?

          Kommentar

          • Reiwolf
            Användare
            • april 2012
            • 68

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Blir som sagt lite förvirrad, om fusion 720 tex har 10/12, antar 10 mm på sidorna och 12 i botten?, Mitt gamla 540 har
            samma 12 i botten o 10 övrigt. Så om Fusion har tunnare glas än Move, vad har Move ?, står ej på Akvastabils hemsida.
            Som jämförelse har Akvarielagret 10 mm tjocklek för motsvarande storlek, antar att det gäller även för botten.
            Isåfall borde 10/12 väl vara ok ?
            Jeg tror move har 12mm i bunn og 12mm på sidene. Hørt av en forhandler, men jeg er usikker om d stemmer.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Hittade en gammal tråd från 2010 (se inlägg nummer arton)

              Hej! Jag skall nu efter några års uppehåll skaffa ett nytt akvarium igen. Det lutar åt ett akvastabil effektline 720 liter med heltäckande armatur. Är det någon på detta fantastiska forum som har erfarenhet av den burken? Jag undrar bla hur man löser genomföring av slangar och sladdar till externa filter, powerheads mm, på


              Läs Christers ord, om detta gäller idag vet jag ej

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • november 2009
                • 360

                #8
                Varför inte kontakta tillverkaren o fråga??

                Kommentar

                • Reiwolf
                  Användare
                  • april 2012
                  • 68

                  #9
                  Jeg sendte Akvastabil en mail og spurte følgende:
                  Har Move 12 mm glasstykkelse i bunn og på sidene og Fusion har 12 mm i bunn og 10 mm på sidene? (Gjelder 576 literen). Hvis så er tilfelle, er det stor forskjell på 10mm og 12mm glass, med tanke på sikkerhet og styrke?

                  Akvastabil svarte: Begge modeler overholder normerne. Move har forborede huller i bundglasset hvorfor det er tykkere.

                  Kommentar

                  • fisken74
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 17

                    #10
                    Om man surfar in på Akvastabils hemsida och väljer "downloads" så finner man info om glastjocklek , vikter och annat.
                    Valde själv ett 720L Move kar. Är nöjd med det förutom att locken inte går att justera så att de passar i ramen. Ska reklamera detta.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...