Varför så mycket protein?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Varför så mycket protein?

    Har noterat sedan länge att även fabriksprocessat foder som kallas vegetabiliskt innehåller otroligt mycket protein, som ju ofta är det man vill undvika för mycket av till t.ex Tropheus. Tropical spirulina upp till 48%protein, Tetra pro vegtable 46%, Hikari cichlid sinking excel 40%, NLS, 34%...
    Antar det har med tillverkningsprocessen att göra. Blir enklare.
    Andra arter, som stora växtätande centralamerikanare, som jag har och matat mycket med en del av dessa foder, blir ju med tiden broileraktiga med höga kroppar. En art som Paraneetroplus synspilus, som jag sett bilder på i det vilda är ju egentligen en lite cylinderaktig i kroppen, men blir mer tefat i akvariet, även om de mest får "vegetabilisk" föda.
    Alltså, inte ens mänskliga kroppsbyggare käkar foder med så höga protinhalter. Skulle skapa njurproblem.

    Jag matar numera mycket med gröna ärtor till mina centralare. Ärtor räknas ju till proteinrika vegetabilier och ligger på runt 22 g/100g. (korrigering inte 22 g utan runt 6 g/100 g)
    För Tropheus är det fiberinnehållet som är viktigast för deras långa tarmsystem. Men varför ett så högt proteininnehåll i de välkända märkena?

    Är det jag som missuppfattar innehållsförteckningen på de fabriksfoder som finns?
    Senast redigerad av Pabbe; 25 maj 2016, 16:30.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Har noterat sedan länge att även fabriksprocessat foder som kallas vegetabiliskt innehåller otroligt mycket protein, som ju ofta är det man vill undvika för mycket av till t.ex Tropheus. Tropical spirulina upp till 48%protein, Tetra pro vegtable 46%, Hikari cichlid sinking excel 40%, NLS, 34%...
    Antar det har med tillverkningsprocessen att göra. Blir enklare.
    Andra arter, som stora växtätande centralamerikanare, som jag har och matat mycket med en del av dessa foder, blir ju med tiden broileraktiga med höga kroppar. En art som Paraneetroplus synspilus, som jag sett bilder på i det vilda är ju egentligen en lite cylinderaktig i kroppen, men blir mer tefat i akvariet, även om de mest får "vegetabilisk" föda.
    Alltså, inte ens mänskliga kroppsbyggare käkar foder med så höga protinhalter. Skulle skapa njurproblem.

    Jag matar numera mycket med gröna ärtor till mina centralare. Ärtor räknas ju till proteinrika vegetabilier och ligger på runt 22 g/100g. (korrigering inte 22 g utan runt 6 g/100 g)
    För Tropheus är det fiberinnehållet som är viktigast för deras långa tarmsystem. Men varför ett så högt proteininnehåll i de välkända märkena?

    Är det jag som missuppfattar innehållsförteckningen på de fabriksfoder som finns?

    För att på nästa forum nästa vecka frågar någon efter vilket foder som ger snabbast tillväxt på ynglen, så de blir tillräckligt stora för att sälja....

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av riktlinjer
      För att på nästa forum nästa vecka frågar någon efter vilket foder som ger snabbast tillväxt på ynglen, så de blir tillräckligt stora för att sälja....
      Haha, så kan det förstås vara. Och yngel behöver ju det. Eller högoktanig bröstmjölk för oss.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Sen kom detta kloka svar på samma inlägg från vår systergrupp på Facebook:

        "Det är torkad mat, i naturlig föda så har du 60-70% vatten. Gissar på att du har 5-10% vatten i de flesta torrfodrena.
        Det är mängden foder du ger som är avgörande, inte procenthalten."

        och min replik:

        "Just det, självklart, det slog mig inte. Men det finns ändå problem. Vissa växtätare har ju en metabolism programmerad för att äta ofta och mycket av naturlig föda med lågt näringsvärde. Som stora centralare kanske. De är konstant hungriga därav. En rovfisk äter mycket kött och är nöjd ett dygn..."

        Kommentar

        Arbetssätt...