Grumligt vatten efter satt i fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ceddan
    Användare
    • juli 2011
    • 14

    Grumligt vatten efter satt i fisk

    Hej!
    Jag har ett 240 l akvarium med en eheim 2052 innerfilter. Jag lät akvariet stå i ca 3 veckor innan jag satte i fisk. Jag hade då kristallklart vatten, men så fort mina malawis kom i blev det grumligt och vitt. Jag insåg senare att jag kanske borde ha tvättat min sand ännu mer än vad jag gjorde eftersom det är kalk i den... Först trodde jag att det var infusioner, men tvivlar på det eftersom jag prövat mörklägga det utan någon framgång.

    Måste jag ta upp all sand eller finns det nåt annat o göra? Bara o vänta tills filtret får ta hand om dammet?

    Tacksam för all hjälp. Jag bifogar 2 bilder så får ni se hur de ser ut
    Bifogade filer
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Nu har jag väldigt lite erfarenhet av just Malawi, men jag gissar att det grävs och bökas en hel del? Det skulle förklara frisättningen av damm. Du kan nog påskynda återgången till klart vatten genom att bygga en enkel sugklocka genom att skära botten av en stor PET-flaska och gräva runt med den i bottensubstratet vid vattenbyte.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Vilken sand har du? Jag har alltid kört Jula utan att tvätta och det kan bli lite dimma någon vecka. Du kan bli av med det om du sätter i fin filterbomull i cirkulationsfilter eller innerfilter under några dagar. Då sätts det igen rätt ordentligt med detta skräp.

      Annars skulle jag tippa på infusorier. Du behöver total mörkläggning minst 5 dagar. Dvs inte bara släcka lampan utan täcka med filtar så inget ljus slipper in.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Ceddan
        Användare
        • juli 2011
        • 14

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Vilken sand har du? Jag har alltid kört Jula utan att tvätta och det kan bli lite dimma någon vecka. Du kan bli av med det om du sätter i fin filterbomull i cirkulationsfilter eller innerfilter under några dagar. Då sätts det igen rätt ordentligt med detta skräp.

        Annars skulle jag tippa på infusorier. Du behöver total mörkläggning minst 5 dagar. Dvs inte bara släcka lampan utan täcka med filtar så inget ljus slipper in.
        Sanden jag köpte hette "Malawisand", hur ska jag sätta in filterbomullet? Ska jag linda de runt filtret som sitter i nu? Jag hade en filt över i 3 dagar, men märkte ingen skillnad så är inte säker på att det är infusioner

        Kommentar

        • Ceddan
          Användare
          • juli 2011
          • 14

          #5
          Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
          Nu har jag väldigt lite erfarenhet av just Malawi, men jag gissar att det grävs och bökas en hel del? Det skulle förklara frisättningen av damm. Du kan nog påskynda återgången till klart vatten genom att bygga en enkel sugklocka genom att skära botten av en stor PET-flaska och gräva runt med den i bottensubstratet vid vattenbyte.
          Jo det grävs o böökas en hel del. Men grejen är att jag helst inte vill gräva runt eftersom fiskarna har grävt en hel del o vill inte förstöra.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Beror lite på vilket filter du har nu.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Ceddan
              Användare
              • juli 2011
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Beror lite på vilket filter du har nu.
              Jag kör med de filtret som kom med pumpen, Eheim 2052

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ok, det är bra. Då kan du byta ut filtermaterialet i det filtret under några dagar mot filtervadd.
                Köp filtervadd för akvariefilter hos CyberZoo. Vår högkvalitativa filtervadd är perfekt för att avlägsna partiklar och avfall från akvarievattnet för att hålla din tank ren och dina fiskar friska.


                På Cyberzoo har du dessutom medlemsrabatt vilket ger dig avsevärt lägre priser. Du blir snabbt medlem genom att maila medlem@ciklid.org eller bara säga till mig.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Ceddan
                  Användare
                  • juli 2011
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Ok, det är bra. Då kan du byta ut filtermaterialet i det filtret under några dagar mot filtervadd.
                  Köp filtervadd för akvariefilter hos CyberZoo. Vår högkvalitativa filtervadd är perfekt för att avlägsna partiklar och avfall från akvarievattnet för att hålla din tank ren och dina fiskar friska.


                  På Cyberzoo har du dessutom medlemsrabatt vilket ger dig avsevärt lägre priser. Du blir snabbt medlem genom att maila medlem@ciklid.org eller bara säga till mig.
                  Okej! Jag var hos en lokal akvarieaffär i Örebro idag. Han tyckte de va onödigt med filtervadd, han sa att jag skulle byta 2/3 av vattnet o sen försvinner de efter ett tag. Fast nu när jag har bytt vatten så har de kommit tillbaka lika mycket som det var innan. Kan de va dåliga filter? Att dammet inte fastnar ?

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Inga filter tar så fint damm. Byt på du så försvinner det efte ett tag eller så kör du med filtervadd
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Ceddan
                      Användare
                      • juli 2011
                      • 14

                      #11
                      Hur ofta kan jag byta då? Var tredje dag? Vill ju inte förstöra bakteriekulturen

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Du förstör inte bakteriekulturen av att byta vatten. Bakterierna finns främst på alla ytor i akvariet och i filtret. Hur ofta blir mest en fråga om hur otålig du är på att bli av med dimman. Dock, jag lägger ändå en peng på att det är infusorier. Tre dagar är för kort.För att vara helt säker skulle jag totalt täcka in akvariet med tjocka filtar i 7 dagar (mer än 5 för att vara säker). Inte mata alls den tiden. Tänk bara på att du behöver ha lite luftinflöde så det blir ett syreutbyte. Smygkika då och då så du ser at fiskarna mår bra.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Spangberg
                          Användare
                          • april 2014
                          • 31

                          #13
                          Vill inflika att lite lugn kan göra susen, klart att det är tråkigt ibland när det inte funkar riktigt som man vill.
                          Om det inte är infusorier så kan någon matsked ekologisk ogödslad jord hjälpa att skapa biofilm som binder partiklar.

                          Skickat från min C6903 via Tapatalk

                          Kommentar

                          Arbetssätt...