Tapajos & scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kilen
    Användare
    • februari 2016
    • 50

    Tapajos & scalare

    Hej.
    Har 6st geophagus tapajos orange head tillsammans
    med några scalarer. Tänkte om ni hade några tips på vad jag ska mata med osv som båda gillar
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej,
    scalare är kanske lite mer köttätare, i form av cyclops, daphnier, men tar gärna bra torrfoder i flingform. Geophagus äter detta också men vill även ha grönt inslag. Nu är ju de flesta fabriksfoder, både grönt och rött ganska kompletta och liknande avseende protein och mineraler, vitaminer etc. Räkmix funkar för bägge.
    Dock så skiljer de sig åt i andra aspekter. Scalare har ju rätt liten mun, men det är heller inget problem, då geophagusen också bökar runt och silar sand efter mindre bitar föda. Men den största skillnaden är väl att scalare äter från ytan och övre delen medans geophagus ogärna går upp, utan tar från botten.
    Om du har färre scalare än geophagus så hinner väl de inte ta allt innan det sjunker till botten?
    Tror inte det är något större problem egentligen, men något att tänka på, beroende på typen av föda. Flingfoder kommer förmodligen scalaren att hinna få i sig det mesta av. Snabbt sjunkande kommer geophagusen till fördel.

    Kommentar

    • Cichlid-Power
      Användare
      • november 2006
      • 253

      #3
      Mating av fisk.

      Ursprungligen postat av Kilen
      Hej.
      Har 6st geophagus tapajos orange head tillsammans
      med några scalarer. Tänkte om ni hade några tips på vad jag ska mata med osv som båda gillar
      Hei, som Pabbe sier er et bra flingfoder bra, selv bruker jeg Discus Bits til alle mine fisker og det har jeg gjort siden Discus Bits kom på markedet. Jeg bruker også Tetra Min, for jeg har en del levende fødere, men også de spiser Discus Bits. Og selvsagt bruker jeg en del frossent og levendefor. Så om man varierer litt er det ingen problem.

      Cichlid Power

      Kommentar

      • Kilen
        Användare
        • februari 2016
        • 50

        #4
        Tetra-Discus?

        Kommentar

        Arbetssätt...