Bygga relä box för MH ballaster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Bygga relä box för MH ballaster

    Jag kör Metall Halogen lampor över mitt ena kar men ett problem jag har med de är att de förstör timers på löpande band i princip. Troligtvis klarar inte timer enheterna av den höga spiken i strömmen som blir när lampan startas som "steker" de.

    Jag gillar mina digitala timers annars, de är tysta och då jag kör två separata timers så går de ställa in med hög noggrannhet hur de överlappar varandra. Dessutom är de tysta...

    Min lösning på mitt problem är att bygga en koppling med ett relä istället som bara använder timern för att aktivera relät men inte för att driva själva MH ballasten. Egentligen lite klumpig men fungerande lösning. Vill man vara komplicerad kan man ju bygga om timern i sig med ett starkare relä...

    Observera att jag inte är en elektriker och har ganska dålig dödsförakt och detta hanterar 220V så om man vill få någon form av underlig inspiration av detta så är det på ens egen risk man gör sådant här.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1 Delar.JPG
Visningar: 1
Storlek: 131,5 KB
ID: 701092

    Här är grunddelarna, ett relä för att hantera 220V på både spolen och spänningen som den hanterar. Samt en låda, lådor är dyra... Grävde länge i butiken innan jag hitta en lämplig för ett vettigt pris.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2 Koncept.JPG
Visningar: 1
Storlek: 189,1 KB
ID: 701093

    Sedan två sladd stumpar. Den ena kopplas till timern och aktiverar reläet, den andra kopplas till eluttaget och används för att driva ballasten och lampan. Jag har kopplat reläet så den bryter både nollan och fasen, inte så man normalt sett gör med en timer tex men jag tyckte om tanken att den bröt strömmen helt när den är avstängd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3 kopplat.JPG
Visningar: 1
Storlek: 71,1 KB
ID: 701094

    Här är även kopplingen till ballasten i sig gjort. Vill man vara alternativ så kan man ju koppla reläet tvärt om och göra så att timern styr när lampan är avstängd istället för när den är på! Då blir man uppgraderad till den coola akvarieklubben. Men så häftig är inte jag ännu.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4 monterat.JPG
Visningar: 1
Storlek: 136,5 KB
ID: 701095

    Såhär ser det ut innan locket sätts på. En enkel koppling i slutändan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5 färdig.JPG
Visningar: 1
Storlek: 92,9 KB
ID: 701096

    Färdig! Den som är mer smart än mig ser nog fort att det är väldigt lätt att blanda ihop vilken sladd som ska sitta i timern och tvärt om. Men så som det är kopplat här så fungerar faktiskt lådan som den ska oavsett hur man blandar de. Fast om man kopplar fel så driver timern lampan igen och man riskerar att steka den... Ett par lappar från en dymo skrivare som markerar vilken sladd som gör vad löser detta bekymret.
Arbetssätt...