Tropik hatt, håv och tratt-bossa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • augusti 2003
    • 80

    Tropik hatt, håv och tratt-bossa!

    Det ultimata kanslan av att ha en fisk i sin burk ar om man fangat den sjalv och har pa Hawaii erbjuds den mojligheten. Nu ar det sa att jag hadde tankt att fanga lite storre firrar an eldbuk, convict och tilapia. Blev ganska exalterad nar jag fick reda pa vart det simmar citrinellum och managuense.

    Jag undrar ifall nagon utav er har nagon battre ide an att utrusta sig sjalv i speedos, snorkel och med forliten Tysk gron Tetra hav? Dvs. ar det nagon som har erfarenhet eller kunskap om hur man pa basta satt fangar fulvuxna exemplar av guapotes - krok, mask, mjarde, dynamit?


  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Mete (fila bort hullingen), kastnät, sänkhåv/agnhåv/löjhåv, handtrål/handvad, elfiske (krävs nog specialtillstånd + utbildning). Dynamit och gälnät (dvs. vanligt "nät" som fisken fastnar i) ska du undvika. Gift likaså men "clove oil" lär funka (sök på nätet om metod samt miljöpåverkan).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #3
      och för att vara lite fånigt petig behöver man inte ens fila bort hullingen, det räcker att man nyper till den med en tång så den böjs in mot kroken.

      så gör jag med alla mina krokar vare sig jag metar eller spinnfiskar.
      fish r friend

      Kommentar

      • Jompastar
        Användare
        • augusti 2003
        • 80

        #4
        Meta ar onekligen en bra ide. Nagra fragor jag elaboreat over:

        1. Skall jag inskaffa nagon speiell typ av krok - storlek, design etc.
        2. Funderar lite pa deras gaddar - behover jag en taffs?
        3. Vad ar asikten om batteri driven luft pump vid transport/draga fisken (transport av Koi)? Typ, vad ar det smidigaste forfarandet utan att komma hem med livlosa firrar? Maste eventuelt hajka en del mellan vattendrag och tank.

        Tackar for era snabba svar!

        Jompa

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          ingen tafs behövs.

          krok, fråga lokala fiskebutiken, de kan säkert ge dig råd. den ska va satans vass. det viktigaste är att ha ett bra flöte så du hinner kroka dem i munnen, inte i svalget.

          en rejäl hink med batteridriven pump borde fungera utmärkt.
          fish r friend

          Kommentar

          Arbetssätt...