Yngel i karet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gixen
    Användare
    • maj 2015
    • 13

    Yngel i karet!

    Mina Maingano och Golden har blivit könsmogna och tre av dem har yngel på gång (max en vecka kvar). Har ett par små som överlevt sedan förra omgången som jag matat med söndersmulad pellets.
    Har beställt artemia för kläckning men jag har ett par frågor ang. matning med dessa i huvudkaret.

    Vad händer med den artemia som inte äts upp av ynglen när den dör? Förorenas karet?

    Bäst vore naturligtvis att sätta över honan i ett annat kar när det är dags, men jag har inga större förhoppningar att kunna fånga in henne utan att stressa ihjäl henne.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Frågan är väl hur mycket artemia ynglen hinner få i sig? Artemian sprids ju ut. Att karet förorenas är osannolikt, såvida du inte häver i massor.
    Tycker nog artemia är aningen onödigt för dessa. Ynglen från dessa arter brukar vara så pass fullgångna när de släpps så de kan käka annat. Dessutom när honorna går kvar bland andra så håller de ofta dem längre innan de vågar släppa dem. Det brukar bli några som överlever och växer bra av att äta av det som finns och blir över av vad de större smular sönder.
    Om du vill få så många som möjligt att överleva utan att flytta/tömma ruvande honor så kan du lägga i en hög med så pass små stenar eller annat som bildar små hålor som ynglen kan hålla till i, dit de större inte når.

    Kommentar

    • Gixen
      Användare
      • maj 2015
      • 13

      #3
      Tack för ditt inlägg.
      Skickade i en hög med småsten några dagar efter att honan släppt, men jag misstänker att jag var lite sen ute. Nästa ska det förhoppningsvis bli lite bättre utdelning på. Om jag utgår ifrån att ynglen söker skydd i stenröset så var min tanke att spruta in artemia till dom. Kan lika väl testa nu när jag ändå beställt hem.

      Om jag i framtiden väljer att försöka flytta honorna till ett mindre kar, spelar det någon roll om jag tar dom nån dag innan eller en vecka innan?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        När det är dags att ta upp en ruvande hona tycker jag är en bedömningsfråga fall till fall. Om honan befinner sig i en miljö där hon har svårt att komma undan och få lugn, då kan man ibland ta upp henne i efter några dagar av ruvningen, med risk att hon spottar ägg förstås. Inget att rekommendera vid en förstagångslek.
        Om det är lugnt för honan att gå kvar, då brukar jag vänta så långt som möjligt. Tycker man kan se på beteendet när det börjar bli dags. Hon börjar bete sig lite rastlöst och söker lugna avskilda platser och motar undan andra.

        Kommentar

        • Gixen
          Användare
          • maj 2015
          • 13

          #5
          Det är väl relativt lugnt skulle jag säga. Karet är förvisso bara på 230l men det går bara 8 firrar i det.

          Kommentar

          Arbetssätt...