Misstag ingen behöver göra om...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    Misstag ingen behöver göra om...

    Den som har tvångstankar, typ "måste testa detta fast jag vet att det är idiotiskt" lämna nu, det finns bättre ställen för dig!
    För övriga som tror sig kunna styra sina handlingar bättre så kanske kommande text kan hjälpa er eller åtminstone bidra till att känna er lite smarta i motsats till undertecknad klantskalle och skulle någon anmäla mig till någon djurskyddsmyndighet eller annan adekvat institution så kommer jag att hävda benhårt att allt är uppdiktat... för det finns ju gränser.
    Jag skrev under rubriken "Internationella Kvinnodagen" om en olycklig händelse med felkopplat ytterfilter som ledde till död och elände, detta gjorde att jag började dra mig till minnes andra händelser och lägger man ihop dessa i en enda följd som tänkt här ser det onekligen inte bra ut men jag vill tro att jag gjort något bra och snällt för mina vänner fiskarna under de perioder av akvariehållande som utspelat sig hittills i mitt liv.

    1. Förvara inte gäddor i badkar! Jag har alltid gillat att försöka bevara fångade fiskar levande (även om det är svårt att tro om man fortsätter läsa) Hur den hamnade i badkaret bakom huset där jag växte upp är en helt annan historia men där var den i alla fall, tillsammans med flera aborrar i den behållare min trädgårdsintresserade far tänkt ha att samla regnvatten i. En dag när jag kom från skolan låg det bredvid gången ett gäddhuvud med tillhörande skelett, prydligt rensat från varje uns av kött och skinn. Nu tänker ni kanske att min far ville ha tillbaka badkaret och iscensatt en "olycka" men den tanken har faktiskt aldrig föresvävat mig fram till denna stund... hmm. Jag håller katten som ansvarig även ifall jag inte vet hur det gick till, gäddor hoppar ju och antingen hoppade den ur av rädsla eller annat när katten satt på kanten eller så försökte den ta katten... nä, inte så troligt även om de äter allt som rör sig. Det troligaste förloppet är nog att katten hade tur som kom förbi och upptäckte gäddan i gräset.

    2. Kom ihåg att dra ur ej termostatstyrda doppvärmare när sommaren kommer ifall akvariet står utsatt för sol! (på det inte alltid så glada 70-talet när jag växte upp och hade min första akvarieperiod och termostatstyrda doppvärmare var dyra hände det sig att det i princip blev soppa av scalarer, pansarmalar, min älskade svarta hajmal med flera.

    3. Ifall ni stänger av pumpen vid matning för att maten försvinner från ytan för snabbt och har för många fiskar i ett litet kar... kom ihåg att starta pumpen igen innan ni lägger er och sover. ALLA mina Malawi strök med, sorgligt!

    4. Blanda inte de fiskar som ej trivs ihop, eller förresten så räcker det att den ena inte tycker om sin sambo för att det inte ska vara OK. Ni har säkert hört vad Bamse säger: "Ifall man är stark måste man vara snäll", detta vet inte alla fiskar, speciellt inte Centralamerikanska ciklider eller för den delen Astronotus oscellatus (Oscar) som nog är rätt snälla men kroniskt hungriga. Jag har tagit livet av Pangasius, Red-Tail, L-malar, Siamensis mm. samt fiskar av rätt art men fel storlek när de mött döden bland Centralamerikanerna. För snälla Mbuna ihop med ettriga Auratus är heller ingen bra kombination. En annan sak att tänka på är ifall man har för skygga malar som är nattaktiva och när de tänkt sig ut för att äta så finns det inget kvar. Vid ett tillfälle var jag hos ett snällt par i Nybro och fick till skänks ett par Friedrichstalii, två guldsömmar + när vi gick en runda och kollade på alla deras kar så kom killen på att de hade en ensam Malawi som jag ju kunde få då jag ju hade Malawi också, vi gick dit och där stod en vad jag trodde var Oreochromis Mossambicus... nja sa jag, den där är nog ingen Malawi, det ska det vara fick jag till svar men när jag kom hem åkte den ner i CA-karet (puh, ber om ursäkt för mina klena kunskaper då han var ett lätt byte för den då dominerande Labiatus-hannen, nu vet jag att det finns Oreochromis i Malawi och att de verkar betydligt lugnare än deras kusiner). Sambon släppte vid ett tillfälle sina söta små palett-yngel till räkorna i dotterns micro-kar, räkorna försvann spårlöst på två dygn.

    5. Ta inte bort mittstaget på akvariet när det är vattenfyllt! Så otroligt dumt gjort och jag som ska vara teknker... Vi hade köpt en bakgrund av det tunnare slaget som ej flöt och alltså tänkte montera denna utan några större förändringar i ett 310-kar, ("kvickt och lätt") så jag och sambon provade men lyckades inte klämma ned bakgrunden, då gick det lite för fort: Det där staget kan vi säkert ta bort, inte gör det väl nån större nytta? Vi ville inte dela på bakgrunden så fram med borrmaskinen och borrade bort popniten... Det suger till i magen fortfarande efter ett antal år när jag tänker på det. Framrutan buktade ut säkert en decimeter, paniken närmade sig när det gick upp för oss vad vi ställt till med men desperat gjorde vi vad vi kunde så medan sambon pressade sig mot framsidan för att försöka bibehålla något så när rätt form på karet tog jag källartrappan i två steg, hittade pop-nittången med nitar direkt, spurtade upp tillbaka, fick en nit på plats och vi klarade oss faktiskt ifrån katastrofen, pust!

    6. Jag har sparat det dummaste till sist för nu hoppas jag verkligen att ingen med tvångstankar är kvar...
    Tappa inte tända lampor eller ljusramper ner i akvariet och skulle detta ändå hända så för F_n ta inte upp dessa utan att ha ryckt ur sladden först! Jag vet, men ibland tar impulser över den smartare delen av hjärnan, dessutom fanns det ingen jordfelsbrytare i den lägenheten så där kunde det nog ha tagit slut men jag hade väl tur som en tok!
    Skönt! det kändes nästan som att bikta sig, lycka till med era projekt och tänk efter före.
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 511

    #2
    Tummen upp! "Roliga" anekdoter. Hur gick det att plocka upp armaturen ur akvariet strömförande?

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Badkaret ska givetvis vara i badrummet och inte utomhus, där var ditt fel ;-)

      Det där med karet och staget har jag upplevt en gång med! Fast utan flit, jag stod i lokalen och grejade och hade ett 720 aluminum kar bakom ryggen på mig fyllt med vatten, helt plötsligt sa det pang! Och niten som höll ihop staget och rampen gav vika, gammal och rostig som den var. Ljudet från när glaset bågnade ut där satte mig nästan i chock tillstånd. Vilken upplevelse... Men karet klara sig bra, nita dit en ny nit efteråt och fyllde. Blev bra men man ser att ramen inte ligger lika tätt mot glaset längst upp i mitten som det gjorde från början...

      Ha inte icke stänkskyddade ramper ovanför öppna saltvattensakvarier är ett annat bra tips...

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Otroligt nog så hände inget när den tända rampen plockades upp, kanske ett av de nio liven gick åt...
        Du har nog en poäng mikoto, kan ha varit kombon: Gädda-badkar som var fel, ingen var i dess rätta miljö.
        Ett tips till: Ifall ni övermatar med levande mygglarver och karet står i ett sovrum... använd inte svarta mygglarver för när de kläcks så kurar de i gardinerna tills det blir mörkt och sticks till skillnad mot vita (vet inte hur röda beter sig?) Är det många som överlever larvstadiet kan det bli värsta blietz-krieg, min mamma pratar än idag om detta lilla missöde som inträffade på sjuttio-talet.

        Kommentar

        Arbetssätt...