Bra butiker

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    Bra butiker

    Jag tycker vi skulle kunna lyfta fram goda exempel på akvarist/Zoo-butiker, vi som gillar att hålla akvariefiskar är ju helt beroende av att det finns engagerade, kunniga och trevliga människor som förser oss med fiskar, växter och all utrustning vi kan tänkas behöva (och lite till).
    När jag en gång i tiden (på 70-talet) fick upp intresset så fanns i det närmsta samhället en liten butik som drevs av ett yngre par, dit kunde man gå och ställa frågor, handla så klart men också spana in intressanta fiskar, de tyckte det var kul att ta in lite ovanliga och på den tiden nya fiskar + att de hade åtminstone ett riktigt show-akvarium där jag minns att de under en period hade diskusar i ett otroligt vackert och stort kar. Där bytte jag en gång till mig tre st. Oreochromis Mossambicus som jag släppte i mitt största kar som på den tiden var ett 75-liters med en Rena 100 luftpump som stod för reningen... just det, ni som minns kapaciteten på en Rena 100 och vet vad 2+1 OM kan ställa till det förstår att det var en konstant brun färg på vattnet och ibland kunde man skymta någon av antingen hanarna som gjorde vad de kunde för att få fatt på honan och göra vad hanar vill göra med honor eller den förskrämda honan susa förbi riktigt nära rutan. Priset för Oreochromisarna var 1:75 kr styck och inbytet var en äkta svensk gädda ca 20 cm som råkat hugga på ett 20-grams Toby... hur som helst åkte nämnda ciklider tillbaka till affären och jag minns inte vad jag fick i utbyte, inte gäddan men kanske nåt annat. (jag samlade också på Kuhlii-malar, hade 4 olika sorter). Denna butik med dess innehavare betydde allt för mitt första framväxande intresse.
    Tillbaka till bra butiker, jag tycker det är viktigt när det gäller ciklider att man som kund har möjlighet att se vuxna exemplar, många ser ju inte så kul ut innan det blir lite storlek på dom och jag är övertygad om att välväxta fiskar i snygga stora kar attraherar nya presumtiva ciklidister rätt så mycket mer än ett stim med brun-gråa ciklid-yngel... det finns förstås undantag och det är kanske inte så konstigt att Scalarer, Paletter, Oscars och många Malawi är populära medan CA måste i de flesta fall få växa till sig för att färgprakt, beteende och maffighet kan komma till sin rätt. Jag är också medveten om att tillväxt tar tid och att stora fiskar inte alltid är så lätta att få tag på via grossister och små bruna/grå ciklid-yngel är bättre än inga ciklider alls såklart men det finns undantag... Jag vill inte dissa någon handlare men jag hissar gärna ett antal: Sandby Ciklidhobby är alltid ett sant nöje att besöka, här finns det mesta + en mycket kunnig och trevlig innehavare som betyder oerhört mycket för hobbyn (Lasse fick ju också Guldaborren för något år sen!). Kent I Nol är en annan i samma division, svårslagen artrikedom, stora och intressanta fiskar, jag har också besökt Akvarievalvet i Norrköping, Akvarielagret i Bromma samt Akvariekällaren i Örebro vid något tillfälle och tycker även dessa verkar riktigt bra och sticker ut från gängse kedjor där man hittar neontetra, slöjstjärtar, scalarer och guppy.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som en väldigt bra ide. Kanske kan folk som bor lokalt skriva en CB-artikel och vi kan blåsa ut ett uttrag på hemsidan. Kanske kan vi stifta något butikspris?

    ///D
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Visst jättebra! Men........ det kan ju bli ett tyckande! Jag tycker att som jag närmst kommer på att Arken i Linköping fd Fyra tassar i Linköping samt Akvarielagret i Stockholm är bra butiker. Akvarielagret ett par snäpp bättre än Fyra tassar. Andra kommer att tycka tvärtom! Det är enklare att tala om rena "skitaffärer", men dessa ska vi och får vi inte hänga ut!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Jag tänker att man kan positivt omnämna de som är bra, Guide Michelin skriver säkert inget skit om alla som inte håller måttet enligt dom... blir butiken positivt beskriven av kunder/medlemmar så tror jag det kan intressera andra att besöka och gynna dessa. Vi vill ju inte bidraga med mer näthat, finns tillräckligt av detta! Jag kan sträcka mig till "hata näthatet"

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #5
          Jag är säker på att alla är bra på nåt, då kan vi lyfta fram detta!
          En klok person i min närhet säger att kan man inte säga nåt snällt kan man vara tyst... hon jobbar på förskola men det borde gälla även oss s.k vuxna

          Kommentar

          • JRB
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 274

            #6
            Eftersom jag startade denna tråd så lägger jag in ett första positiva omnämnande om en butik, jag vill alltså tipsa om:
            Sandby Ciklidhobby i Södra Sandby, Lund.
            Vad är det som är speciellt bra?
            1. Utbudet bestående av många olika arter + ofta välväxta ciklider från alla världsdelar så man ser hur de ser ut som vuxna, (väckte definitivt mitt intresse för CA och större SA) de plockar också in nyare arter tidigt. Det finns också annat än ciklider såsom intressanta malar men också mer traditionella sällskapsfiskar och en massa olika dammfiskar.
            2. Kunskapen och det genuina intresset för ciklider hos innehavaren, Lasse som dessutom alltid tar sig tid att diskutera fiskar och akvarism.
            3. Servicegraden är hög, Exempel 1: Jag går in på lördagen, pekar ut fiskar som jag hämtar på söndagen (utanför ordinarie öppettid!) när jag styr hemåt från Skåne efter helgen. Får då fiskarna styckpackade i dubbla tjocka påsar med syrgas. Påsarna är packade i frigolit-lådor som är isolerande både mot värme och kyla (jag har slutat nämna NCS-rabatt). Exempel 2: Byter in grejer som "blivit över" såsom ytterfilter, bakgrunder mm.
            4. Hyfsade priser, ofta mängdrabatter för "stimfiskar" som Demasoni

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Alla recensioner är tyckande. Jag tycker ( ) Att det kan vara helt ok att någon skriver en recension om en butik, men även jag gillar positiv förstärkning. Varför fokusera på det dåliga, det har aldrig gjort någon särskilt mycket bättre. Får en butik höra vad de göra bra vill de kanske göra mer av det.

              Däremot kan det inte bli NCS officiellt ställning vad gäller omdöme av butik.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Christer5
                Användare
                • december 2012
                • 155

                #8
                Herkulez Zoo i Göteborg har en service som få butiker kan möta,alltid lika till mötes gående och med glimten i ögat.

                Kommentar

                • JRB
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 274

                  #9
                  Vad har de för utbud?

                  Kommentar

                  • Christer5
                    Användare
                    • december 2012
                    • 155

                    #10
                    Herkules Zoo har ett allmänt brett utbud på akvarier och tillbehör,är väldigt bra på reservdelar till diverse pumpar,filter etc.När det gäller fisk så finns allt från vanlig sällskapsfisk,ciklider till saltvattens fisk.Brukar ha inne mycket olika växter.

                    Går att beställa det mesta man behöver med snabb service och till förmånliga priser.

                    Här får man hjälp med att lösa diverse problem man kan ha på ett tillmötesgående sätt

                    Kommentar

                    • JRB
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 274

                      #11
                      Får bli ett besök där nästa gång jag är i stan, när jag på 70-talet var med i Skövde akvarieförening som grabb åkte vi en gång en karavan bilar för att kolla akvarieaffärer i Göteborg, de äldre hade gjort upp listor över affärer väl värda att besöka men ALLA var lördagsstängda... det visade sig att de hade nån överenskommelse om det så efter tre låsta dörrar i rad fick vi vända hemåt. Stannade vid Näs slott, fikade och spanade efter liv i nån damm, tror inte vi såg nåt. Tur det är andra tider nu!

                      Kommentar

                      • Christer5
                        Användare
                        • december 2012
                        • 155

                        #12
                        Välkommen till Göteborg, Herkules Zoo Herkulesgatan 34 tel 031-221260 har öppet Måndag till Fredag 10.00 - 18.00
                        Lördag 10:00 - 14:00

                        Kommentar

                        Arbetssätt...