Ljuddämpare för luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Ljuddämpare för luftpump?

    Jag har börjat använda mer luft för att flytta vatten på sistone, som hårt inbiten saltvattensakvarist har jag undvikit det av någon anledning(eller ja, kolla på hur området kring där bubblorna slår ut på ytan i salthaltigt vatten så begriper man nog ganska mycket...). Men nu är jag frälst! Massa rörelse till låg energi och man behöver ingen pump i vattnet.

    Det har en stor nackdel dock. Det låter väldigt kraftigt, och inte då att pumparna vibrerar och skakar. Det bekymret har man inte med en vettig pump. Problemet är att membranrörelsen fortplantar sig ut som ljud genom själva bubblorna. Det här kanske kan undvikas om man kör grövre bubblor? Men nu gillar jag små. Jag fundera på om någon har en lösning på detta? Jag tänkte även att man kanske kan bygga en ljuddämpare och sätta den på luftledningen?

    Till de flesta skummare med venturipump så är ett bekymmer att luftinsuget kan låta väldigt jobbigt, så där är det vanligt med ljuddämpare som tar ner ljudet väldigt kraftigt men som inte påverkar luftflödet på ett negativt sätt. Jag fundera på om samma pryl skulle kunna fungera på ett utblås från en luftpump?

    Klicka på bilden för större version

Namn: ljuddämpare.png
Visningar: 1
Storlek: 5,6 KB
ID: 701079

    Konstruktionen är ju simpel, man låter i princip flödet fylla upp en buffer behållare och sedan far överflödet vidare dit man vill att det ska. Det skapar ett jämnare flöde som då låter trevligare. Det är ju det stötiga i ljudet som blir jobbigt.

    Någon som testat detta eller någon annan lösning redan?
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 509

    #2
    Du upplever alltså att ljudet ut från pumpen in i slangarna orsakar störning?

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Svar ja. Ljudet forplantar sig ut genom slangen och ut i bubblorna. Detta pga att ljudet är pulserande, ljuddämpare agerar då en buffer så att pulserandet minskar och blir ett jämnare flöde av luft, som en kondensator i en elektrisk krets.

      Jag har även redan testat bygga en ljuddämpare och den minskar ljudet. Så min teori stämmer. Dock var den väldigt stor, tog en PET flaska på 0,5 liter. Den minska flödet något, en mindre behållare bör motverka de bekymret. Men oljudet försvann nästan helt, vilket är strålande. Men nu skulle jag behöva några bra billiga burkar som man kan bygga dessa av. De bör ha en volym på 1-2 dl helst, gärna runda cylindrar så kan man montera de lätt. Kanske kan man bygga de av små glasburkar som man brukar få tomatsås till pizza kit med tex. Det borde gå bra att borra hål i plåtlocket.

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #4
        Jag tänkte slänga en uppdatering här då jag i slutändan tog pet flaskan i bruk iaf. Det jag då kör med än en 0,5 liters pet flaska med då luftslangkopplingar i korken på. En leds in hälften in i flaskan och den andra är kort. Denna kopplas in direkt på luftledningen.

        Resultatet i ljudskillnad är ganska dramatisk och det blir väldigt behaglig nivå på karet. Dock ger detta störst effekt på en liten pump som denna. Har man en stor pump för att driva ett helt rum eller så, något som pumpar runt 2000 liter i timmen eller mer så har de inte samma bekymmer med att ljud transporterar sig ut i karets bubblor så på en sådan tycker jag inte att denna ljuddämpare gör någon skillnad.

        Klicka på bilden för större version

Namn: silencer.JPG
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 694429

        Kommentar

        Arbetssätt...