Northfin -ett superfoder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Northfin -ett superfoder?

    God eftermiddag,

    Har läst en hel del kring detta foder.
    Verkar vara rena super fodret, att döma av diverse forum och recensioner i US.
    Allt från hobby akvarister till odlare.
    Inte hittat en enda negativ kommentar.

    Ställs ganska ofta i jämförelse med NLS, finns många "vs" recensioner och diskussioner att läsa.

    Men hittar inte någon från SE, inte ens inom EU som provat detta.
    Verkar ganska nytt så det kanske tar sig dock.

    Har själv tänkt att beställa en påse på nåt kilo(för att det skall löna sig något) men frakten skenar ju iväg mer än fodret och fodret i sig ligger i samma prisklass som NLS. Sen en ev. tull och moms på de.
    Då får det verkligen vara ett foder utöver det vanliga.

    Har försökt få fram en mer detaljerad innehållsförteckning för att utläsa mängden astaxanthin och spirulina m.m. Dock utan mer resultat än att det finns.

    Vad tror ni? Kan detta vara så bra som det sägs.
    Har kollat på både Steve Poland och Jay Wilson's(båda kör Northfin) kar och har dom inte matat med nåt annat så lyfter det ju fram färgerna riktigt bra får jag säga.

    /Andreas
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Det är säkert ett bra foder. Men om man måste köpa från Kanada så är det nog inte lönt. Skulle väl vara om man gick samman ett stort gäng och köpte 15 kg säcken då.

    Kommentar

    • PR
      Användare
      • november 2003
      • 27

      #3
      Finns på EBay UK,det gick inte att länka....Tullfritt
      pr

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Tack för det tipset. Det finns ju mängder av olika sorter på ebay ser jag.

        Kommentar

        • Ast
          Användare
          • november 2015
          • 85

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
          Tack för det tipset. Det finns ju mängder av olika sorter på ebay ser jag.
          Ja dom har en hel del sorter samt alla dessa i olika storlekar. Så sett riktigt bra. Finns nåt för alla.

          Frågan är hur det står sig som färgfoder.
          Jag kör själv med NLS samt räkmix för färgen idag.

          Pratade med Jay Wilson på northfinusa.
          Han kör Krill gold och Cichlid formula till sina Aluonocora's. Vilka även har riktigt fina färger. Så verkar ju funka fint där. Inte sett något ang. Mbunas dock.

          Han säljer även Northfin själv. Skulle iof har 60$ i frakt. Visserligen flatrate.
          Så köper man en större säck så lönar det ju sig.
          Alt. lite seachem eller chemi pure grejer. Att fylla ut med.

          Men som sagt ett pellet foder som inte skitar ner nämnvärt(enl. recensioner).
          Samt en riktigt bra färgförstärkande effekt låter ju i alla fall som det är värt att testa.

          Hur lång tid kan det ta tro innan man börjar se en förändring i färgen?
          Kan 250 g räcka till 27 mbunas(röd zebra som störst), som en prova på förpackning.
          Kanske inte hinner märka någon större skillnad på den tiden?


          /Andreas

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det är ju alltid svårt att avgöra färgen på fisken när man tittar på bilder då det inte alltid är en rättvis bild (åt både det ena eller andra hållet). Säljer man foder kanske man ser till att färgerna ser bra ut dock. Nu säger jag absolut inte att det är så i det här fallet, bara att man ska vara medveten om det

            Kul också med lite nya foder, skulle gärna testat om jag hade haft någon lämplig fisk hemma att testa det på. Det bästa är att dra upp från yngel till vuxna enbart på detta foder för att kunna avgöra hur pass bra det är.

            Kommentar

            • Ducce
              Användare
              • november 2009
              • 360

              #7
              Ursprungligen postat av PR
              Finns på EBay UK,det gick inte att länka....Tullfritt
              De enda jag hitta på ebay var från Kanadensisk säljare!! - men de var listade på ebay.uk och ebay.de, men levereras från Kanada

              Kommentar

              • Ast
                Användare
                • november 2015
                • 85

                #8
                Ursprungligen postat av Ducce
                De enda jag hitta på ebay var från Kanadensisk säljare!! - men de var listade på ebay.uk och ebay.de, men levereras från Kanada
                Samma här. Verkar vara "väldigt kanadensiskt".
                Försökt hitta utländska akvarie butiker på nätet, utanför ebay. Men samma resultat där. Fåtal endast från CAN.

                Gjorde dock slag i saken och beställde 250 g cichlid formula 2 mm, från CAN.
                Totalt 260 SEK, är väl ungefär de samma som en 250g burk med NLS.

                Kör idag ~50/50 räkmix och NLS.
                Räkmixen endast för färg och NLS som bas.

                Skall bli intressant.
                Funderar dock på om man skall hålla upp med räkmixen för att få en mer rättvis bedömning av själva Northfin.

                /Andreas

                Kommentar

                Arbetssätt...