Microgeophagus Ramirezi Yngel frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gullberg
    Användare
    • april 2011
    • 55

    Microgeophagus Ramirezi Yngel frågor

    Hej

    Jag köpte ett par Ramirezi för ca 2 veckor sedan , mest för att jag gillar dvärgciklider,som har ett intressant beteende och dessutom är vackra att se på.
    Jag hade inga planer eller förhoppningar att få yngel av dessa då jag läst att de vill ha ca 5-6.5 i Ph och mjukt vatten för att ägg ens ska kläckas .
    Men i förra veckan lade de naturligtvis ägg (på ett blad) och jag engagerade mig inte mer i det då jag har hårt vatten i det akvariet med ca 8 i Ph. I förrgår var äggen borta som väntat. Igår upptäckte jag till min förvåning en samling yngel ca 30-50 st som låg uppe på filtret som är en kub uppbyggt av filtermatta.

    Antingen hade de lagt ägg på två ställen som jag inte sett eller så har de flyttat på ynglen.

    Vad tror ni? I vilket fall som helst så idag på morgonen så var de borta såklart, frågan är vem som är brottslingen, de själva? Guppysarna som går i samma kar, ca 10 st eller Ancistrusen?

    Ynglen såg pigga och välutvecklade ut så små de var , så nästa gång de lägger ägg får jag nog plocka bort guppysarna, frågan är ju om Ancistrusen kan gå kvar? Vore kul att se hur pass de klarar sig i "fel" vatten.

    Daniel
  • stefanr
    Användare
    • juni 2013
    • 79

    #2
    Ancistrus är ingen yngeltjuv, Guppys däremot.. Kläcks bara äggen så är det inga problem med yngeluppfödning i "fel" vatten. Ha gärna smått foder ex. mikromask till hands när de blir frisimmande.

    Kommentar

    • Gullberg
      Användare
      • april 2011
      • 55

      #3
      Jag har plockat bort alla guppys nu, så får vi se när de kan tänkas lägga ägg igen. Matar på bra nu så honan kan bli lite rund igen. Hur ofta lägger de ägg?

      Kommentar

      • stefanr
        Användare
        • juni 2013
        • 79

        #4
        Ursprungligen postat av Gullberg
        Jag har plockat bort alla guppys nu, så får vi se när de kan tänkas lägga ägg igen. Matar på bra nu så honan kan bli lite rund igen. Hur ofta lägger de ägg?
        Varannan vecka när de har fått upp farten.

        Kommentar

        • Gullberg
          Användare
          • april 2011
          • 55

          #5
          Nu har de lagt nya ägg, kanske 200st, så varannan vecka verkar ju stämma kusligt bra Jag plockade bort Ancistrusen också. Läste på lite andra ställen att de gärna tar rom om de får chansen så tänker inte ta några risker.

          Däremot har de fått sällskap av några Otocinclus istället, de ska (förhoppningsvis) inte ta rom, även om jag läste på ett ställe att det faktiskt händer, vet inte riktigt om det är så.

          Den här gången valde de att lägga äggen på en rot istället för ett blad, kanske var för att den tidigare hyresgästen ( ancistrushannen) hade blivit vräkt...

          Kommentar

          • Gullberg
            Användare
            • april 2011
            • 55

            #6
            Helt klart så flyttar de på ynglen så snart de har kläckts, blev lite orolig när jag kom hem att de ätit upp alla äggen. Vilket skulle vara märkligt då de verkat duktiga på att ta hand om dem och bara plocka bort obefruktade ägg.

            Men det verkar som de flyttat dem till en växt som har ett rejält rotsystem, så jag får avvakta ett tag och se om några dyker upp om ett tag.

            Kommentar

            • Gullberg
              Användare
              • april 2011
              • 55

              #7
              Nu har de flyttat på dem igen, visste inte att de gjorde det flera gånger. Är det vanligt? nu är de tillbaka där de började på samma ställe som äggen låg, på en rot. Praktiskt för mig , för nu går det att se dem bättre, tyvärr ligger de för långt in i akvariet för att kunna ta vettiga bilder ;( Ser ut att vara kanske 100st yngel, om jag räknar rätt så är de 4 dagar gamla nu.

              När börjar de simma runt själva?

              Kommentar

              • Gullberg
                Användare
                • april 2011
                • 55

                #8
                Idag så simmar de tydligt omkring runt roten och föräldrarna har fullt sjå att samla ihop dem igen, men aldrig får man vara helt lycklig ...jag köpte några Ottosar för ett tag sedan och naturligtvis så verkar det som att de hade Vita pricksjukan med sig, tydliga prickar syns på föräldrarna. Vet inte riktigt hur jag ska resonera kring detta, vill helst inte medicinera med yngel i karet, men det kanske inte de tar skada av?

                Är det Protozin man ska använda eller finns det nya bättre grejer? Har börjat med att öka på temperaturen till 29grader, låg på 27grader innan, tänkte avvakta tills på Måndag innan jag medicinerar.

                Har börjat kläcka lite artemia med Glasslådemetoden och det verkar funka hyggligt, äggen kommer från en burk som jag haft liggande i nästan 10 år! Helt otroligt egentligen att de kan kläckas efter så lång tid.

                Kommentar

                • Gullberg
                  Användare
                  • april 2011
                  • 55

                  #9
                  Tog lite bilder, tog ett tag innan jag fick ordning på kameran, har inte fotat på måååånga år...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Fry_with_parents.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 694187

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Male_with_fry.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,0 KB
ID: 694188

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Fry_by _stone.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,4 KB
ID: 694189

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Vet ej vad du har mer i karet, men går det så dra upp tempen till 30 grader det brukar slå ut vita prick. Fjärilarna fixar det också galant. Se sedan till o ge nykläckt artemia då ynglen i början har små outvecklade munnar och behöver mycket smått foder.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Gullberg
                      Användare
                      • april 2011
                      • 55

                      #11
                      Just nu är det bara Fjärilarna och 4 Ottosar

                      Kommentar

                      • Gullberg
                        Användare
                        • april 2011
                        • 55

                        #12
                        Ja, då var det slut på det roliga...jag såg redan igår kväll att de verkade ha väldigt svårt att inte betrakta ynglen som foder...när de simmade runt och samlade in bortkomna yngel (i munnen) så hände det flera gånger att de fick syn på en bit mat på vägen tillbaka till stimmet och då slank både matbit och yngel ner... ;(

                        Annars var det intressant att se hur de flyttade runt yngelstimmet så de fick "beta" på olika platser medans de samlade ihop vilsna yngel.

                        I morse när jag kom hem efter jobbet ( arbetar skift) så var de tydligt osams och markerade mot varandra, anade oråd direkt och jovisst ...inga ynglel kvar...

                        Jag har tagit chansen och gjort om en hel del i akvariet, så nu får vi se om de lägger en ny kull om 2veckor och förhoppningsvis lärt sig att man inte ska äta sina egna barn!

                        Jag misstänker att när jag höjde temperaturen så kan det ha påverkat något, det brukar ju vara ett sätt att trigga igång lek. Så nu kanske de trodde att det var fara på färde för deras egen överlevnad och la ner förökningsprojektet, och helt enkelt åt den upp den enklast tillgängliga maten, för att kunna leka igen så snart det var bättre vattenförhållanden?

                        Kommentar

                        • Gullberg
                          Användare
                          • april 2011
                          • 55

                          #13
                          Jag gav upp och började medicinera med Protozin, har kört 3 dagar nu men ser ingen jätteskillnad. Hur lång tid brukar det ta innan prickarna försvinner? Man ska köra i en dos till dag 6, så vi får väl se vad som händer.

                          Men fjärilarna verkar inte bry sig, för nu har de lagt en ny omgång ägg mitt i sjukan...så nu måste jag medicinera fast det finns yngel. Står att man ska ta halv dos då, får se om prickarna är borta på Måndag annars vete fan om jag inte kör full dos ändå.

                          Kommentar

                          • Gullberg
                            Användare
                            • april 2011
                            • 55

                            #14
                            Ja, det var ju ett snabbt avklarat projekt denna gång, idag är äggen väck och det finns bara 2 misstänkta denna gången, om man undantar Ottosarna...hanen är skitarg på honan, så det kanske är hon som äter upp dem?

                            Åtminstone så verkar Protozinet ha gjort nytta nu, kan bara se en enda prick på hanen, då blir det full dos imorgon så hoppas jag att det problemet är löst. Ska dra ner tempen till 27grader som jag hade innan men det får vänta tills efter medicineringen är avslutad.

                            Kommentar

                            • Retep
                              NCS Medlem
                              • januari 2015
                              • 5

                              #15
                              Hijackar denna tråd, mina fjärilsciklider har lagt ägg, och vad skall man mata ynglerna med? dom är ju så väldans små får dom i sig nykläckt artemia och micromask eller skall man mata med något annat de första dagarna?
                              mvh Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...