Behöver lite hjälptips för start av 720 aluram kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #16
    Helomvändning och kontinentbyte;-)
    Själv har jag aldrig haft discus.

    Kommentar

    • Kilen
      Användare
      • februari 2016
      • 50

      #17
      Tänkte de kunde va kul att prova =)

      Kommentar

      • mikoto
        NCS Medlem
        • mars 2014
        • 314

        #18
        De är kul! Jag har börjat med de själv, jag och en kille till driver lite diskus projekt...

        Tänk på att inte ha de för svalt och hålla en lagom stor grupp av de är mina främsta tips.

        Kommentar

        • Kilen
          Användare
          • februari 2016
          • 50

          #19
          Ursprungligen postat av mikoto
          De är kul! Jag har börjat med de själv, jag och en kille till driver lite diskus projekt...

          Tänk på att inte ha de för svalt och hålla en lagom stor grupp av de är mina främsta tips.
          Har 28 grader i karet nu Dock bara haft igång det en vecka typ så vet inte när ja ska våga mig o släppa i några discusr, tänkte köpa typ 2st o börja med

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #20
            Du kan testa med två, men min erfarenhet är att de kan vara svåra att få igång med ätande och att de blir väldigt skydda när de är så få. Men det beror på hur stora fiskar du köper såklart. Desto större desto bättre.

            Det jag tycker varit enklast och även roligast har dock varit att köpa en grupp med små fiskar istället, 6 eller 8 stycken(eller ja, har man råd så är ju 10-12 ännu bättre...) är en bra mängd. Då kan man vara ganska säker på att man till slut får flera stycken stora och fina friska fiskar även om man inte har råd att lägga så mycket pengar på att köpa från de dyraste källorna :-)

            28 grader låter bra, det borde fungera. Vi har våra i 30 men det var vid 28 de började trivas och äta ordentligt, vid lägre temperatur stod de nästan stilla hela dagen i ett hörn av akvariet...

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #21
              Diskus är en fisk som trivs bäst i grupp i alla fall som ungdjur.
              Ska du bara börja med 2 så se till att du skaffar ett vuxet par.
              Om inte så skaffa en grupp om minst 6 st ungdjur, gärna fler så kommer det att bli bra.
              Unga diskus i små grupper, har en tendens till att hitta en "hackkyckling" gruppen som de mobbar och stressar tills den till slut dör och när den gjort det så hittar de en ny "hackkyckling" och så håller de på tills det bara är en kvar. Och en ensam diskus brukar inte trivas särskilt bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...