Egen bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarahkarlsson
    Användare
    • mars 2003
    • 43

    Egen bakgrund

    Jag funderar på att bygga en egen bakgrund eftersom back to nature och andra bakgrunder kostar skjortan.
    Och för att det kan vara roligt att ha en man gjort själv förstås...
    Har kikat runt lite på nätet och hittat lite olika förslag.
    De olika förslag jag läst är frigolit, glasfiber och en som limmat fast stenar på en glasruta och lagt i.
    Men nu skulle jag gärna vilja veta lite andra tips och förslag eller om personliga erfarenheter från någon som gjort egen bakgrund.
    Tack!!
    sarah
  • Phlyg
    Användare
    • september 2002
    • 41

    #2
    Tjena sahra...

    För ett tag sedan diskuterades fogskum...
    Prova och ta en titt på detta inlägg
    http://www.umea.akvarieforening.se

    Kommentar

    • VäxaLätt
      Användare
      • augusti 2003
      • 75

      #3
      Personligen tycker jag mycket bra om frigolit. Dock att tänka på är att uppbyggnaden av bakgrunder underlättas om man använder tunna frigolitblock som man sammanfogar till ”moduler” vilka sedan finputsat till önskad form. Detta i stället för att karva bort ur en tjock skiva.

      Jag brukar sedan belägga bakgrunden med vanlig finbetong ( finns att köpa färdigblandade säckar på typ bauhouse eller bejer mfl) ca 1-2 cm tjockt. Detta ger en mycket stabil grund. Sedan ”målar” jag denna genom att först sikta oblandad betong genom ett fint durkslag så att jag på så sätt erhåller en finfinbetong 0.5-1.5 ( gör inget om den är något grovt korn kvar ). Denna blandas nu med vanligt färgpigment i pulverform och sist tillsättes vatten, dvs du har fått färgad finfinbetong. Tänk på att vattna betongen noga så att den brinner på ett bra sätt. Vid målningen är det nödvändigt att betongen är fuktad ty annars fastnar målarfärgen inte lika bra.

      Ang pigment. Många av de pigment som finns i handeln är ofarliga vid förtäring men nägra är extremt giftiga ex kobolt blå eller zinkgrön… dock är de vanliga jordfärgerna icke skadliga vid förtäring. Detta medför att dessa även är säkra för fiskar.

      Efter att bakgrunden är färdigmålad bör den lakas ur tu icke brunnen betong innehåller bla Lut. Jag brukar laka ur betongen i ca 2-4 dagar med ca 3 vattenbyten de första dagarna. Lite citronsyra kan med fördel tillsättas tu de underlättar urlakningen sägs det.

      Jag har haft min betongbakgrund i ca 1.5 år och inte märkt något på fiskarna. Dock bör beaktas att betongen är rik på kalk och därför höjer pH-värdet något. Detta passar dock utmärkt för ex Malawibiotoper.

      Mvh Erik
      Mvh Erik
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Mia L
        Användare
        • april 2002
        • 83

        #4
        Jag har just fyllt mitt akvarium med min nya bakgrund. Den är gjord av frigolit och sen "målat" vanlig husfix på och lackad.
        Jag la 4 lager av husfix varav det sista var med färg. Det var inte alls så svårt eller krångligt som vissa får det till ibland.
        Det var dessutom mycket lättare att forma frigoliten än vad jag trodde att det skulle vara. Jag använde 10 cm tjocka skivor som jag karvade ur med kniv och gaffel.
        Jag lackade 2 ggr med Sune Holms lack. Bakgrunden blev mycket ljusare när den kom i vattnet vilket överraskade mycket men till det bättre.
        Ska göra en till nästa vecka eftersom det var så lätt och roligt och dessutom så blir det så snyggt.

        Lycka till!
        Mia L

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Jag har gjort en variant på en frigolitbakgrund med Sydamerika som tema. Surfa till min website http://och.nu/ciklid och läs mer.

          /Hasse

          Kommentar

          • sarahkarlsson
            Användare
            • mars 2003
            • 43

            #6
            Roligt att man fick några svar.
            Det lutar åt frigoliten faktiskt, fast kanske inte lika avancerad som Hasse H har gjort.(snyggt!)
            Men det är ett par saker jag undrar över.
            Vad är husfix?? Är det samma sak som betong?
            Vad limmas frigolitbitarna ihop med?
            Och en annan sak jag alltid undrat över är om filtrenas kapacitet minskas om man sätter dem bakom bakgrunden (pga att det inte sugs in lika mycket skit i hålen) eller om det är bättre att ha dem framför, eller om detta absolut inte har någon betydelse för filtreringen.
            Tacksam för svar!!
            sarah

            Kommentar

            • VäxaLätt
              Användare
              • augusti 2003
              • 75

              #7
              Limma Frigoliten med silikon eller sammanfiga blocken med träpinnar om du funderar på att avlägsna frigoliten sedan...

              Mvh Erik
              Mvh Erik
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • Erik

                #8
                Skär lite olika mönster i en frigolitskiva som du trycker fast på insidan på akvarier..
                Mål med nån snäll färg så blir det en korallvägg

                Kommentar

                Arbetssätt...