Min ciklid har lagt ägg! HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganesha

    Min ciklid har lagt ägg! HJÄLP!

    Min "Archocentrus septemfasciatus (Cutter´s ciklid)" hona har lagt ägg.
    Det skedde idag.
    Hon har lagt dom i en liten ihålighet i en lavasten.
    Ska jag flytta hela stenen till ett separat akvarie?
    Vad gör jag???
    Yngel-akvarie?
    yngel-föda?
    Dom andra fiskarna?
    HJÄLP!!

  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Om du har plats som tillåter det i ditt akvarium så tycker jag att du skall låta paret gå kvar. Det är ju just ciklidernas yngelvård som gör dem så speciella. Du kommer med stor sannolikhet att se alla de andra fiskarna uppträngda i hörnorna medan mamma och pappa bevakar sin avkomma minutiöst och jagar bort varje inkräktare.
    Skulle låta naturen ha sin gång där och låta dem utveckla sina yngelvårdande instinkter (jag förmodar att det är första leken), i alla fall så länge ynglena stannar nära sin födelseplats.
    När ynglena sedan börjar ta större plats skulle jag överväga att flytta dessa till ett annat akvarium eftersom föräldrarparet kommer att utöka det bevakade reviret ganska mycket. Har du då inte tillräckligt med plats i karet kan de gå hårt åt de andra fiskarna, dessutom kommer de bli onödigt stressade. Flytten gör du enklast med en slang. Sug upp så mycket vatten att slangen är full rätt igenom, sätt tummen för avtappningsänden. Sikta sedan in slangen mitt i yngelmolnet (jag hoppas att det är många ju). När du tror att du siktat rätt, släpp tummen och du får ett direkt starkt flöde som kommer att suga upp dina yngel till spannen/akvariet. Ju större höjdskillnad mellan de båda vattenytorna desto större flöde så om du inte har stor skillnad mellan de båda karen föreslår jag en spann som mellanlandning.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      1. Se förra inlägget. Yngelakvariet måste ha en viss storlek. Archocentrusar blir lätt missbildade och/eller förkrympta i för små akvarier. 60 lite till 10-20 i 4 cm klassen är absolut minimum och egentligen inte att rekomendera. Det går självklart spara 20 st i 20 liter tills de är ca centimetern om man byter vatten ofta och sedan dra upp dem i ett större akvarium.
      2. Nyckläckt Artemia i nödfall fryst Bosmina, räkmix eller smulat torrfoder. Dryga efter några dagar ut Artemian med Bosmina, räkmix och/eller torrfoder.
      3. A. septembfasciatus är mycket bra yngelvårdare. Mina skötte sina vid första försöket. Däremot är de inte speciellt aggressiva så är sällskapet ciklider så kommer nog ynglen snabbt försvinna. Gör de det så leker med säkerhet ditt par igen. Hur stort är akvariet och vilka är medinvånarna? Du kan även flytta dem som riskerar att äta upp ynglen.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • ganesha

        #4
        Jag har ett 250 liters. Medinvånare: Scalarer *2, Tuppkamsciklider *2, Geuphagus Teckel *2, Praktbotia *2, Black ghost *2, Guld- Marmor- o läppgurami *6, Killis *2.
        Så de e ju lite liv i akvariet.
        Ska jag flytta mina tuppkamsciklider kanske?
        Dom skulle jag dömma som mest hotande.

        citat:
        1. Se förra inlägget. Yngelakvariet måste ha en viss storlek. Archocentrusar blir lätt missbildade och/eller förkrympta i för små akvarier. 60 lite till 10-20 i 4 cm klassen är absolut minimum och egentligen inte att rekomendera. Det går självklart spara 20 st i 20 liter tills de är ca centimetern om man byter vatten ofta och sedan dra upp dem i ett större akvarium.
        2. Nyckläckt Artemia i nödfall fryst Bosmina, räkmix eller smulat torrfoder. Dryga efter några dagar ut Artemian med Bosmina, räkmix och/eller torrfoder.
        3. A. septembfasciatus är mycket bra yngelvårdare. Mina skötte sina vid första försöket. Däremot är de inte speciellt aggressiva så är sällskapet ciklider så kommer nog ynglen snabbt försvinna. Gör de det så leker med säkerhet ditt par igen. Hur stort är akvariet och vilka är medinvånarna? Du kan även flytta dem som riskerar att äta upp ynglen.

        Mvh.

        Ola

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          I det sällskapet kan de nog inte behålla ynglen speciellt länge. Sug upp lite yngel eller låt dem leka i ett eget akvarium nästa gång. Enligt vad jag har hört så hotar dessutom black ghost hela fiskbeståndet på sikt. Jag har ingen egen erfarenhet av fisken.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ganesha

            #6
            Kan man verkligen flytta fiskar under lek-perioden?
            Stör inte det?

            Tack för all info.
            Det är tur att det finns folk som är intresserade och kan svara på frågor. Hade nog gått i taken annars.
            Tack.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Förstår inte riktigt "Kan man verkligen flytta fiskar under lek-perioden? Stör inte det?". Att flytta fisk med ägg och yngel funkar tydligen ibland men jag har aldrig gjort det och skulle inte få för mig att göra det. Dina fiskar leker igen. Hade det handlat om en mycket ovanlig och/eller svårodlad fisk så hade jag fött upp äggen själv. Det jag skulle göra är antingen suga upp yngel eller flytta föräldrarna (först när de blivit sams om nya akvariet är mindre) efter att ynglen försvunnit. I naturen har de troligtvis bara en lekperiod då de leker en gång.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...