Hörnfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • februari 2015
    • 65

    Hörnfilter

    Hej,

    Har precis dragit igång ett kar med hörfilter. Powerhead är en Resun som ger 1500 l/h. Det jag tycker är lite knepigt är att få ihop prylarna bra. Powerheaden har sugproppar som jag satt på bakväggen i hörnet på karet. Sedan är utblåset vågrätt ut mot framrutan. Har satt en slang på utblåset vidare till en el-rörsböj som går ut genom filtermattan. Det som det lätt blir är att det bildas gärna ett veck på slangen. Det är ganska trångt i hörnet. Hur har ni gjort som har filter på liknande sätt ?

    /Niclas
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej,
    vad jag förstår är filtermattan vinklad parallellt med baksidan, vätter mot framsidan. Jag har samma i ett kar.
    Förstår inte varför du får ett veck på slangen? Är inte utblåset riktat rakt mot framrutans håll, bakom filtermattan?
    Jag har använt en böj också för att få flödet riktat längs med karet. Ett strilrör kan du ju också sätta på istället för böjen.

    Kommentar

    • NiclasVH
      Användare
      • februari 2015
      • 65

      #3
      Veck beror på att det är så trångt i hörnan bakom mattan. Ska greja lite till så får ja se.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Då måste du ha en slang i tunt material, "vanlig" akvarieslang viker man ju inte särskilt lätt. Det borde vara enkelt åtgärdat i så fall och bara byta slangbit

        Kommentar

        • NiclasVH
          Användare
          • februari 2015
          • 65

          #5
          Kör med akvarieslang. Typ JBL slang 16/22 mm.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Borde ju inte vika sig, såvida du inte har utblåset riktat så att du måste vika slangen?

            Kommentar

            • NiclasVH
              Användare
              • februari 2015
              • 65

              #7
              Fixat. Köpte en ny pump, en JBL som jag kunde ställa på botten och där utblås på pumpen pekar rakt upp. Satte en slang där som går över till en el-rörsböj. Funkar fint nu samt skönt med en tyst pump. Den andra Sun sun lät hemskt.

              Kommentar

              Arbetssätt...