Val av akvarium till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bernthsson
    Användare
    • mars 2011
    • 6

    Val av akvarium till malawi

    hej

    Har funderingar vid ny köp av akvarium står mellan två juwel rio 240 eller 300, båda är 120 lång men olika bredd o höjd
    Vilket är att föredra till malawi? funkar 240? och lägga pengarna istället på inredning o fiskar är större akvarie?
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Jag skulle säga att längd är viktigast för dessa aktiva fiskar då det är den faktorn som ger mest simyta för fiskarna. Höjden har minst betydelse. Du kan nog lika gärna ha 240 karet i detta fall. Även om ökad volym givetvis är bättre för vattnenvärdens stabilitet.(större massa ändrar sig långsammare)

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Beroende på vilka Malawi du skall ha så är bredden oxå av betydelse

      Kommentar

      • bernthsson
        Användare
        • mars 2011
        • 6

        #4
        Tanken är väl de ganska vanliga malawi har inte kollat så mycket på olika arter är ganska färsk på detta med malawi.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Som vanligt när det gäller storlek, så stort som möjligt är bäst! Det ger ju helt klart större valfrihet när det gäller biotop, val av arter osv. Sen tycker jag att det är roligare att titta på större burkar, särskilt dom med lite större djup (bredd) eftersom det tillför ytterligare en dimension. Större bottenyta ger en helt annan möjlighet att få till inredningen, större stenar/rötter eller moduler som fiskarna kan simma runt. Plötsligt kommer en fisk fram ur skuggan från bakre änden av burken. Det gillar jag

          För att göra en lång historia kort: köp så stort som du har plats och råd med!

          Kommentar

          Arbetssätt...