Konsten att få sina ciklider att leka mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Konsten att få sina ciklider att leka mer?

    Jag har hållt både Malawi och Tanganyika i ganska många år. Just nu Tanganyika. Vid enstaka tillfällen leker de. Ynglen ser jag sällan röken av om det nu blir några. Snäckskalslekare brukar kunna ge flera kullar. I regel leker nyinköpta fiskar ganska direkt när de hamnar i akvariet.

    I övrigt verkar fiskarna trivas, äter lever och det är sällan fiskar dör. Vattnets pH ligger rätt i förhållande till Tanganyika sjön.

    Jag vill dock gå ett steg längre och försöka få yngel. Vad kan jag göra för att stimulera lek?
    Matar med Nls och Tropical.
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Att göra ett stort vatten byte, gärna med kallvatten, brukar sätta igång leklusten hos många fiskar. I alla fall de från Sydamerika. Om det också gäller sjö-ciklider har jag ingen egen erfarenhet av. Men de är väl generellt känsligare för svängningar i vattenkvalitet och temperatur. Prova med att göra ett rejält vatten byte, kanske inte med kallvatten då.

    Anledningen till att de ofta leker direkt vid inköp kan ju vara att det blir miljö/vattenbyte som triggar igång leklusten.
    Att "möblera" om lite i karet kanske kan trigga till lek när de får lov att bilda nya revir.
    Att mata med levandefoder kan vara bra också.

    Kommentar

    Arbetssätt...