Innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinAndersson
    Användare
    • januari 2016
    • 5

    Innerfilter

    Tjabba,

    Tänkte komplettera ett innerfilter till mitt akvarium som är 260 liter. Jag använder mig av ett ytterfilter (Eheim 2075) och önskar att få bättre ytcirkulation. Vill ej ha en streamer.

    Tror ni att ett
    Aquael Turbo Innerfilter 1000 eller 1500 kan vara en lösning, eller har ni någon annan invändning? Har försökt kolla på youtube, men de brukar vara en bit under vattenytan. Någon som har en sådan?

    Hälsningar
    Robin
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hej!
    260 liter, ca 100x50x50? Varför vill du inte ha en streamer? Just för ytcirkulation är de optimala. Om de sitter någon decimeter under ytan och vinklad uppåt får de en bred cirkulation över ytan. Ofta energisnåla också, då det bara är cirkulation man är ute efter. För att få ner syrecirkulation i vattnet så ska det vara bäst att ha utbåset några cm under ytan.

    Jag har en Aquael 1000 och det är hyggligt tryck i den. Med filterdelen påkopplad mindre. Visst, det följer med en tillsats för utblås som ska sprida rörelsen.
    Men om du bara är ute efter ytcirkulation så är ju streamer att föredra. De är ju diskreta och ofta med magnetfäste som gör den i princip fästbar överallt.

    Kommentar

    Arbetssätt...