Röd zebra OB, färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Röd zebra OB, färg?

    Har 6+1 riktigt fina röd zebra OB.
    Inte så stora ännu kanske 4-6 cm.
    Hanen lite större och har färgat ut fullt.

    Det jag dock inte begriper är intensitet på färgen på dom olika honorna.

    2-3 st kan ha väldigt bleka färger färger ofta. Lite olika från gång till gång jag tittat förbi eller matat m.m.

    Men så har jag 2 honor som tuggar som allt mest står i varsitt utvalt hörn baktill. Dessa har kanon färger hela tiden!
    Riktigta skolexempel.

    Vet att hanar färgar ut olika beroende på hur dominanta dom är och så men beter sig honor likadant? Lite humörs baserat?

    Har sett ibland då jag botten sugit lite och grejat i karet att dom simmat runt och gömt sig fullt utfärgade.
    Skall ju inte behöva stressa fram en färg tycker jag.

    Köpte alla på samtidigt i ungefär samma storlek och i övrigt fullt friska.

    /Andreas
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Stress brukar ju i och för sig inte leda till att fiskar färgar ut, det brukar ju vara tvärtom - att dom tappar all färg eller får fram "skräckfärgen" vilket brukar vara åt det mörka hållet.

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Stress brukar ju i och för sig inte leda till att fiskar färgar ut, det brukar ju vara tvärtom - att dom tappar all färg eller får fram "skräckfärgen" vilket brukar vara åt det mörka hållet.
      Precis! Hade Hongi ett tag varav 2 hanar ett kortare tid där den ena var konstant stressad/jagad av den mer dominanta.
      Den ena konstant mörk och helt utan ljusare färger.

      Ang. Röd zebra OB så tänkte jag att ljuset inte är helt gynnande heller.
      De främre är ett Marine och bakre grolux. Färgen är blek men blir mycket intensivare när dom simmar nära glaset rakt under Marine röret.

      Skall se hur dom andra beter sig när dom spottat. Dom håller sig fortfarande skarpa även under Marine röret även om lite missgynnade ljus.

      / Andreas

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ja ljuset kan så klart påverka men man ser ju om en fisk är utfärgad eller inte oavsett ljuset. Grolux brukar ju ställa till det med sitt onaturligt röda ljus.

        Men självklart är ljuset en viktig faktor i hur man upplever sitt akvarium och sina fiskar. Ett akvarium med välkomponerad belysning är alltid roligare att titta på och det brukar även göra att fiskarna framträder på ett bättre sätt.

        Kommentar

        • Ast
          Användare
          • november 2015
          • 85

          #5
          Nu försökt få skapliga bilder på skillnaden. Bilderna är tagna vid samma tidpunkt och ljus.
          Inte det skarpaste i världen men får med färgerna så det syns i alla fall.

          Tuggande hona med riktigt bra färg.
          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1453922357600.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,1 KB
ID: 694030


          Annan hona med dom lite blekare färgerna.
          Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1453922411683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 41,7 KB
ID: 694031

          / Andreas

          Kommentar

          • Ast
            Användare
            • november 2015
            • 85

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Ja ljuset kan så klart påverka men man ser ju om en fisk är utfärgad eller inte oavsett ljuset. Grolux brukar ju ställa till det med sitt onaturligt röda ljus.

            Men självklart är ljuset en viktig faktor i hur man upplever sitt akvarium och sina fiskar. Ett akvarium med välkomponerad belysning är alltid roligare att titta på och det brukar även göra att fiskarna framträder på ett bättre sätt.
            Trixade lite med ljuset idag och kör ett Juwel day samt grolux, lite mjukare ljus vilket gjorde hela karet lite "behagligare" på nåt sätt.
            Gör lite skillnad på färgerna.
            Det blå/bleka är inte lika tydligt men finns inte riktigt någon färg som förstärks heller (röd/orange).
            Men man ser dom svarta fläckarna är fortfarande bleka bak/nedåt.

            Kan det bero på fodret tro?
            Jag menar dom honorna som tuggar nu har ju inte ätit NLS, som jag kör med, lika länge som dom andra.

            Det dröjde inte länge tills leken var i full gång från det att dom flyttat in i karet.
            Kanske 3 veckor efter inflyttning.

            Svårt att tro att dom skulle tappa så mycket färg med NLS dock.
            Har ibland blandat ut NLS'en med Tropical D 50 plus(granulat), som tydligen har en väldigt hög halt av astaxanthin.

            /Andreas

            Kommentar

            • Ast
              Användare
              • november 2015
              • 85

              #7
              Blir inte klok på detta.
              En hona till "på smällen" och i samma veva kanon fina färger.

              Kan tillägga att det är bara Zebra som har färg skillnader.
              Maingano, Mari gold och golden håller sig i fint skick.

              / Andreas

              Kommentar

              Arbetssätt...