Mata Frontosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hindret

    Mata Frontosor

    Hej, tänkte starta upp en farm med småfisk för att skaffa levande föda för mina frontosor.
    Är det någon som har provat detta eller vet om det överhuvudtaget är lönt?
    Jag har kollat lite på guppy men hört att det ska finnas ciklider som tydligen förökar sig ännu fortare!
    Är detta nåt som känns vid av nån eller är det bara hörsägen?

    Tacksam för tips och idéer.

    Anders
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Jag tror inte du bör mata dem alls i ett 250-liters

    Tony Englund

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Jag födde under en period upp guppies som levandefoder år mina Oscars men tröttnade efter ett halvår. Vid det laget hade cikliderna fått i sig ca. 30 fiskar vilket var ganska patetiskt som näringstillskott. Det som du kan få ut av det är underhållning, men man tröttnar även ganska snart på att se fiskar jaga varandra så den underhållningen kan aldrig riktigt gå upp i det värdet som en Guppy-odling kostar dig. Det är naturligtvis en helt annan sak om man är intresserad av Guppy och kan kombinera ett intresse med ett näringstillskott.

      Frontosan tar dessutom väldigt sällan sina byten på dagtid så risken finns att du aldrig ens får uppleva "jakten".

      Som tillägg till detta vill jag starkt avråda från att ha, ens en enda frontosa i ett 250 liters kar.

      mvh,

      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • VäxaLätt
        Användare
        • augusti 2003
        • 75

        #4
        Tjena...

        Min bror hadde ett kar med Guldsömmar som fick leka och på detta vis fick han mat till sina knivfiskar. Zebra cilkider lär yngla rätt så bra oxå her jag hört.

        Annars den fisk jag har haft bäst yngeltakt på var på ett gäng Rödzebror.. fick i snitt en kull i veckan som mest och då hade jag totalt 7 firrar i ett 222 liters kar. Dessa yngel är oxå rätt stora och kräver därför inget finlir med mat utan fin räkmix går bra.

        Mvh Erik
        http://www.umea.akvarieforening.se

        Kommentar

        Arbetssätt...