Cirkulation!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Cirkulation!

    Hej!

    Jag håller på att starta upp ett 600L akvarium som jag ska ha dvärgciklider i. Jag har monterat en BTN-bakgrund som jag dolt in/utsug i för mina 2 Eheim 2028. Jag valde att ha 2 filter för att dels få bättre cirkulation (ett in/utsug i varje hörn) samt att kunna intervall byta filtermedia utan att bli av med den nyttiga bakteriefloran.

    Eheim 2028 pumpar ju 1050L/timme och har en filtervolym på hela 7.3L (som också är en stor anledning till varför jag valde detta filter).

    Nu till min fråga, dvärgciklider har jag hört vill inte ha så kraftig cirkulation kan cirkulationen bli för häftig?

    Med Eheim 2028 kan man ju strypa flödet eller ska jag montera dit strilrören som minskar trycket? nu är det bara ett rör monterat i bakgrunden vid utsuget.

  • pewe
    Användare
    • oktober 2002
    • 62

    #2
    Hej,

    tycker du inte behöver oroa dig speciellt mycket för kraftig cirkulation. 2028 stryper du lätt med flödesregulatorn och personligen tycker jag att strilrör och BTN inte blir bra. Så, gör inget, du har två bra filter vars flöde lätt kan ändras.

    /Pewe

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Förmodligen får du mer cirkulation genom att använda strilrör än att låta vattnet flöda direkt ut ur röret. Personligen använder jag sällan strilrören till ytterfiltren.

      Cirkulationen kan lätt bli för kraftig i ett kar med sydamerikanska dvärgciklider tycker jag men det är nog större risk i mindre akvarium. I ditt fall ser jag ingen större risk.
      David

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tack, för svaren Pewe och David!

        Kommentar

        Arbetssätt...