Mitt första Tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    Mitt första Tanganyikakar

    Hej
    Jag tänkte starta upp ett Tanganyikakar och har några frågor.

    Akvariet har måtten 80x60x45 cm
    Jag tänkte inreda med mycket stenar som bildar många grottor, jag tänkte ha grottlekare.
    Arter som jag funderar på att ha är

    Neolamprogolus marunguensis
    Lamprogolus multifasciatus
    Julidochromis regani
    Eretmodus cyanostictus
    Synodontis petricola

    Kan det fungera eller är det för många arter?

    Vilken sand är lämplig, med avseende på färg kornstorlek, jag vill ha någorlunda biotopriktig sand.
    Vattencirkulation vill dem ha fart på vattnet, jag har en streamer som ger 2500 l/h kan jag använda den eller blir det för strömt?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
    Hej
    Jag tänkte starta upp ett Tanganyikakar och har några frågor.

    Akvariet har måtten 80x60x45 cm
    Jag tänkte inreda med mycket stenar som bildar många grottor, jag tänkte ha grottlekare.
    Arter som jag funderar på att ha är

    Neolamprogolus marunguensis
    Lamprogolus multifasciatus
    Julidochromis regani
    Eretmodus cyanostictus
    Synodontis petricola

    Kan det fungera eller är det för många arter?

    Vilken sand är lämplig, med avseende på färg kornstorlek, jag vill ha någorlunda biotopriktig sand.
    Vattencirkulation vill dem ha fart på vattnet, jag har en streamer som ger 2500 l/h kan jag använda den eller blir det för strömt?
    Av arterna du listar är två arter EJ grottlekande, multifasciatis är snäckskalslekande och bör ha en grov bädd tomma snäckskal så kommer de med tiden göra en stor koloni. Intressant art att beskåda i byggandet av en koloni.

    Eretmodus är munruvare, där både hanen och honan ruvar var sin del.

    Marunguensis är väl en i familjen prinsessor, riskerar väl att 'ta över' hela akvariet.

    Men en tredjedel rejäl stenröse, lite 'tom' sand och sedan en tredjedel snäckskalsbädd så borde du kunna ha tex multisar, julidochromis och ett par hästnosar (eretmodus) och förhoppningsvis få det att fungera bra.

    fula tråkiga malar?

    Har själv köpt bilbutteriks finkornig sand (akvariesand) till mina T-kar men ska det bli biotopriktigt behöver man väl egentligen sand i flera olika storlekar.

    Blir nog bra med streamern, och sedan ett litet filter av något slag.

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Tanken med malarna var att de skulle se till att "sessorna" inte tar över allt för mycket.

      Neolamprogolus marunguensis är för övrigt den enda art som jag har bestämt att jag ska ha.

      Så jag omformulerar frågan vilka arter skulle fungera med Neolamprogolus marunguensis i mitt kar.


      en bild på hur jag tänkt inreda.

      Klicka på bilden för större version

Namn: tanganyika burk.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,7 KB
ID: 694010

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Ove Planstedt
        Tanken med malarna var att de skulle se till att "sessorna" inte tar över allt för mycket.

        Neolamprogolus marunguensis är för övrigt den enda art som jag har bestämt att jag ska ha.

        Så jag omformulerar frågan vilka arter skulle fungera med Neolamprogolus marunguensis i mitt kar.


        en bild på hur jag tänkt inreda.

        [ATTACH=CONFIG]56367[/ATTACH]
        Kanske multisar om de får etablera sig först, annars är det nog stor risk att du får problem.

        Kommentar

        • Fredrik89
          Användare
          • mars 2012
          • 124

          #5
          Prinsessor brukar slå ihjäl snäcklekare. Jag vet inte hur prinsessorna funkar med jullar men jag skulle inte ha två grottlekare i ett 80x60x45 cm. Räkna inte med att malarna håller antalet prinsessor nere de kan jaga bort mycket större fiskar T:ex frontosor.
          Senast redigerad av Fredrik89; 21 januari 2016, 13:05.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Till att börja med så måste jag säga att du har otroligt bra smak. Neolamprologus marunguensis måste vara den snyggaste firre som finns. I ett akvarium med så mycket sten bör du nog hålla ner antalet arter då prinsessorna är duktiga på att ta över akvarium som sagt. Med så mycket sten så kommer snäcklekare och hästnosar förmodligen inte att få vara i fred någonstans. Jag kan tänka mig att Julidochromis skulle kunna fungera men inget jag själv har testat med så pass liten bottenyta. N. leleupi är annars väldigt bra på att äta yngel, speciellt när de är små.

            Synodontis petricola tycker jag absolut att du ska ha, de är otroligt effektiva yngelätare. Visst ser man att prinsessorna ofta lyckas jaga iväg dem på dagtid men jag misstänker att yngel försvinner på nätterna. Jag misstänker att det är främst dem som håller undan prinsessynglena hos mig (och multifasciatus yngelna i ett annat akvarium). Jag skulle ha börjat med 6-8st och se om det behövs fler senare.
            Senast redigerad av Pierre_N; 21 januari 2016, 14:26.

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Undrar lite om hästnäsorna kommer att trivas i ett så pass litet akvarium. Därtill kommer att de behöver annan sorts föda än de andra arterna.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Ove Planstedt
                NCS Medlem
                • maj 2006
                • 1816

                #8
                Ok tack för input.

                Om jag gör som så att jag tillsammans med "sessoerna" har S.petricola samt A.calvus
                Jag vill ju helst inte bara ha "sessor" utan ja vill se att de har ett revir som de måste försvara mot något.

                Låter det vettigt?

                Kommentar

                • Trafter
                  Användare
                  • oktober 2013
                  • 345

                  #9
                  Om du inte gallrar kommer det nog bli en del sessor vilket som. Hade i och för sig vanliga prinsessor, men både mina petricolor/multipunctatusar och stora calvusar fick på nöten om de kom för nära kolonin. Argsinta små rackare Fantastiskt temperament!
                  1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Så där ja nu är det vatten i karet.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0196.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,5 KB
ID: 694021Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0194.jpg
Visningar: 1
Storlek: 273,6 KB
ID: 694022

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Läckert inrett akvarium. Håller glaset för all den stenen? Kommer att bli grymt snyggt med lite alger och firrar. Lägg gärna ut bilder när det kommit igång.

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        #12
                        Läckert inrett akvarium. Håller glaset för all den stenen? Kommer att bli grymt snyggt med lite alger och firrar. Lägg gärna ut bilder när det kommit igång. Vad har du under stenarna?

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • maj 2006
                          • 1816

                          #13
                          Jo jag hoppas det blir bra, lite grumligt fortfarande Bilder ska det bli när det ser mer ingånget ut.

                          Ingen fara med glaset så länge det inte ligger småsten och grus under stenarna.

                          För att skydda bottenglaset har jag lagt dit Ikeas skärbräda Drälla.

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Nu så är det fiskar i karet också.

                            Det blev

                            4 st Lamprologus multifasciatus
                            4 st Neolamprologus leleupi
                            samt 4 st Neolamprologus pulcher, ja det blev inte N.marunguensis hittade inga och jag ville komma igång fort, har dåligt tålamod. Det får bli en annan gång jag har ett tomt kar ståendes.

                            Får se hur det går. Hittills så har multisarna tagit hand om den övre delen av stenröset och Neolamprologus pulcher den nedre delen. Leleupi håller till lite över allt, att de är aggressiva mot varandra som artregister anger kan jag skriva under på

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • maj 2006
                              • 1816

                              #15
                              Hahah....
                              Ser ut som att "multisarna" redan har lagt rom, kul

                              Kommentar

                              Arbetssätt...