Foder till grottlekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariam
    Användare
    • november 2015
    • 16

    Foder till grottlekare

    Ni med N. leleupi och/eller prinsessor; vad ger ni för mat till era fiskar och hur ofta? Nu inom hobbyn som vill lära mig mer och tacksam för svar
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Mina leleupi äter det de andra äter. De går med A. calvus, L. kendalli och N. sexfasciatus.
    Pellets, flingfoder, hackade musslor och räkor, ibland lite frysta daphnier.

    Jag brukar mata två till tre gånger/dag. På morgonen flingfoder, Tetra Pro Vegtable. Ett bra foder med lite spirulina i.
    Pellets två,tre ggr/vecka, räkor/musslor, två,tre ggr/vecka. Ungefär så. Funkar bra uppenbarligen då de leker.
    I början fick jag vänja in dessa arter till att gilla samma foder genom att "svälta" svälta dem lite.

    Kommentar

    • Fredrik89
      Användare
      • mars 2012
      • 124

      #3
      Pellets för afrikanska ciklider, räkmix och repashy soilent green. Jag matar varje vardag och inget på helgen.
      Senast redigerad av Fredrik89; 16 januari 2016, 18:52.

      Kommentar

      • Mariam
        Användare
        • november 2015
        • 16

        #4
        Tack för all input. Tänkte försöka göra ungefär så, NLS som basfoder och så räkmix/räka och frysta vita mygglarver eller liknande ett par gånger i veckan. En dags diet däremellan, får prova mig fram helt enkelt.

        Pellets för afrikanska ciklider - vilket märke kör ni då?

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ur artregistret om leleupi:

          "Utfodringen är problemfri, de tar alla typer av foder. För att de ska få vacker färg krävs dock foder typ räkor, Artemia eller Cyklops, vilka innehåller naturliga färgämnen."

          Det stämmer väl. När det gäller pellets så använder jag Hikari Sinking Cichlid Excel (Grönt) och Hikari Cichlid Gold (mer animaliskt). Använder du NLS behöver du ju inga andra pellets.

          Kommentar

          • Mariam
            Användare
            • november 2015
            • 16

            #6
            Ok, tack. Så vita mygglarver, artemia och cyklops, ska detta vara levande eller fryst?

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Levande är ju alltid bäst. Nu kan man fånga vita mygglarver, om man hittar någon vak i en göl nånstans. Brukar vara dyrt att köpa levande. Fryst funkar bra.

              Kommentar

              • Mariam
                Användare
                • november 2015
                • 16

                #8
                Tack, då provar jag.

                Kommentar

                Arbetssätt...