Bananflugor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonheimdahl
    Användare
    • januari 2016
    • 9

    Bananflugor?

    Är det någon som matar med bananflugor? Vad tycker ni om dem som foder? Vilka fiskar brukar ni ge dem till?
  • Fredrik89
    Användare
    • mars 2012
    • 124

    #2
    Ursprungligen postat av Simonheimdahl
    Är det någon som matar med bananflugor? Vad tycker ni om dem som foder? Vilka fiskar brukar ni ge dem till?
    Hej! Jag matar mycket med bananflugor jag ger dem till mina guppys och killis. Man använder mest bananflugor till killis men de flesta små fiskar äter dem. Jag tycker att fiskar som matas med bananflugor regelbundet får bättre färger och blir större. Bananflugor är ett av de lättaste levande fodren att odla. Det finns flera sorters banan flugor jag använder Drosophila hydei (stora) och Dropsia melanogaster (små). Flyglösa melanogaster är vanligast.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Jag odlar bananflugor till grodor och ödlor, men när det blir överproduktion är det inget problem, för de flesta akvariefiskar gillar sånt som rör på sig. En eller två nya kulturer varannan eller var tredje vecka räcker för mina behov. Jag är lat och använder färdigt pulver (som blandas med vatten + lite torrjäst + några droppar vinäger), ganska dyrt, men har man gott om tid kan man koka gröt på flingor och banan etc. Det finns hur många olika recept som helst. Ett tag körde jag hemlagad plommonsylt. Det gick det också.

      Kommentar

      Arbetssätt...