Ancistrus. Röd hona+gul hane. Svartbrun avkomma med vita prickar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Ancistrus. Röd hona+gul hane. Svartbrun avkomma med vita prickar!

    Utan avsikt stoppade jag ner en röd ancistrushona där en stor gul hane gick, av platsbrist. Efter några månader dök denna vackra sak upp. Observera de vita prickarna, det vita bandet runt stjärten och de vita vingarna på stjärtfenan. Taget med mobil. Går att se bättre om man klickar några gånger och förstorar bilden. Undrar vilka gener denna ärvt bakåt, då föräldrarna är två framodlade varianter.
    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160111_008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 702,4 KB
ID: 701005Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160111_009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 741,5 KB
ID: 701006Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160111_010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 569,3 KB
ID: 701007Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160111_015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 414,6 KB
ID: 701008
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Svårt att se på bilderna. Men ser lite ut som två av den blandade skara gynnare jag fick i en sändning från Glaser, som skulle ha varit VF L183. Ingen av de fem fiskarna visade sig vara L183, men vad jag förstått bör de ändå vara VF om Glaser sålt dom som det.

    De ser ut som någon variant av Ancistrus men mina har gula fläckar och saknar bandet du beskriver. De är ganska skygga men ska försöka ta någon bild om den kommande flytten till ett annat kar blir av. Men det kan ta några veckor.

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Kan inte göra något annat än att tycka att det är häftigt när det blir så Pabbe! Otroligt att den skulle skilja sig så utseendemässigt, det är som att den "riktiga" naturliga teckningen slog igenom. Hur många såna har du?
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Inget särskilt med detta faktiskt. Har ganska många yngel från en LDA16 hane och en stor brun hona. Ynglen har ganska stora fina prickar. Jag slänger in bild när jag fångat det på bild.

        Jag har fått avkomma från gul hane och svart hona (ynglen blev gula och svarta)
        Nu sista kullen innan han dog (han hade skadat sig på något) så blev det svarta och gula yngel, MEN i kullen så fanns det några enstaka rödsvarta! (Tror han parades med ett utav mina gamla yngel från LDA16 hanen).

        Din har nog fått genen från LDA16 hona. Har haft en sådan hona som var röd, fast en liten svart prick på fenan.

        EDIT: Gammal bild, men det får duga tills vidare.
        Bild på ungen.Klicka på bilden för större version

Namn: 10743899_389541647870542_76721822_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,4 KB
ID: 693983
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Ber om ursäkt i förväg ifall jag missuppfattat dit inlägg Nasser men en LDA16 mal som du beskriver ser ju ut som denna enligt bild nedan, bilden är tagen från planetcatfish:



          Att en sådan här LDA16 mal får med en annan brun hona en avkomma som också är bruna med prickar är inget konstigt tycker jag också.

          Men i Pabbes fall så var det ju denna kombination nedan som hade parat sig:

          Klicka på bilden för större version

Namn: röd.JPG
Visningar: 1
Storlek: 16,7 KB
ID: 693984 Klicka på bilden för större version

Namn: gul.JPG
Visningar: 1
Storlek: 35,2 KB
ID: 693985
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av Kawasa
            Ber om ursäkt i förväg ifall jag missuppfattat dit inlägg Nasser men en LDA16 mal som du beskriver ser ju ut som denna enligt bild nedan, bilden är tagen från planetcatfish:



            Att en sådan här LDA16 mal får med en annan brun hona en avkomma som också är bruna med prickar är inget konstigt tycker jag också.

            Men i Pabbes fall så var det ju denna kombination nedan som hade parat sig:

            [ATTACH=CONFIG]56303[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56304[/ATTACH]
            Exakt! Precis sådan hane och hona.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Det är enkel genetik á la Mendel. Den gula är en mutation som har fel i en gen. Hos homozygoten (felet finns i bägge DNA-strängarna) så syns mutationen på djuret. Hos en heterozygot så finns felet bara i den ena strängen; alltså "syns" det inte. Hos den röda är det samma sak, men felet sitter i en annan gen. Korsar man den gula och den röda får man en heterozygot för bägge generna - alltså en vildform. Alla yngel blir i princip vildform. Om du korsar ynglet med ett helsyskon, så får du en kull med både vildformen (flest), röda, gula och några få som både är röda och gula. Hur den sistnämnda ser ut vet jag inte, kanske gul, ljusgul eller albinistisk.

              Problemet med den vanliga ancistrusen är att det troligen är en hybrider mellan flera arter. Det gör att vildformen ser lite olika ut. Men där är genetiken så komplicerad att det inte går så lätt att säga vad det är bara genom att titta på den.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Det är enkel genetik á la Mendel. Den gula är en mutation som har fel i en gen. Hos homozygoten (felet finns i bägge DNA-strängarna) så syns mutationen på djuret. Hos en heterozygot så finns felet bara i den ena strängen; alltså "syns" det inte. Hos den röda är det samma sak, men felet sitter i en annan gen. Korsar man den gula och den röda får man en heterozygot för bägge generna - alltså en vildform. Alla yngel blir i princip vildform. Om du korsar ynglet med ett helsyskon, så får du en kull med både vildformen (flest), röda, gula och några få som både är röda och gula. Hur den sistnämnda ser ut vet jag inte, kanske gul, ljusgul eller albinistisk.

                Problemet med den vanliga ancistrusen är att det troligen är en hybrider mellan flera arter. Det gör att vildformen ser lite olika ut. Men där är genetiken så komplicerad att det inte går så lätt att säga vad det är bara genom att titta på den.
                Intressant! Nu minns jag en del av den grundläran:-)
                Ja, eftersom man troligen inte vet vad den "vanliga" ancistrusen egentligen är, så kanske det kan vara så, att just denna ärvt gener från vildformen, som då kan vara en hybrid variant, och att dessa hybrider härstammar från alla möjliga håll. Kanske i mitt fall från LDA16, som "AguA" ovan nämner?
                Har du Erik någonsin sett en vildfångad ancistrus, modell den vi kallar vanlig brun ancistrus i handeln?

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  #9
                  Jag har fångat flera vilda Ancistrus-arter, men jag är inte säker på vilka - men jag har dem i sprit på jobbet.

                  De "vanliga" ancistrus jag haft i akvarium tycker jag brukar se ut som din lilla när dom är små. Sedan blir prickarna mindre och fler allt eftersom.

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kawasa
                    det är som att den "riktiga" naturliga teckningen slog igenom.
                    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Korsar man den gula och den röda får man en heterozygot för bägge generna - alltså en vildform. Alla yngel blir i princip vildform.
                    Då var jag innne på rätt spår där ser jag
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kawasa
                      Ber om ursäkt i förväg ifall jag missuppfattat dit inlägg Nasser men en LDA16 mal som du beskriver ser ju ut som denna enligt bild nedan, bilden är tagen från planetcatfish:



                      Att en sådan här LDA16 mal får med en annan brun hona en avkomma som också är bruna med prickar är inget konstigt tycker jag också.

                      Men i Pabbes fall så var det ju denna kombination nedan som hade parat sig:

                      [ATTACH=CONFIG]56303[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56304[/ATTACH]

                      En LDA16 kan ha olika grader utav röd i sig. De mest röda brukar ibland säljas lite fel som "Röd ancistrus / Ancistrus super rot"

                      Min hona var lika röd som honan på bilden du postat, MEN en liten svart prick vid början utav stjärtpartiet....Hanen hade lite mer svart i sig.

                      Sök efter Ancistrus Calico eller Ancistrus Schildpatt bägge två går under LDA16. Hittar jag bild på hanen så slänger jag upp den.

                      Nu så har yngeln från den vanliga honan och hanen som var rött fått yngel ihop. De är helt bruna i färgen, men deras yngel är mest som föräldrarna.
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • Kawasa
                        Användare
                        • september 2012
                        • 840

                        #12
                        Ursprungligen postat av {_AquA_}
                        En LDA16 kan ha olika grader utav röd i sig. De mest röda brukar ibland säljas lite fel som "Röd ancistrus / Ancistrus super rot"

                        Min hona var lika röd som honan på bilden du postat, MEN en liten svart prick vid början utav stjärtpartiet....Hanen hade lite mer svart i sig.

                        Sök efter Ancistrus Calico eller Ancistrus Schildpatt bägge två går under LDA16. Hittar jag bild på hanen så slänger jag upp den.

                        Nu så har yngeln från den vanliga honan och hanen som var rött fått yngel ihop. De är helt bruna i färgen, men deras yngel är mest som föräldrarna.
                        Ok jösses, det verkar ju inte alls stämma in med artbeskrivningen av LDA16 från denna sida??



                        Konstigt med tanke på att de är specialicerade på malar precis som vi är på ciklider Hur som heslt så tack för info.
                        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #13
                          Jag har s.k. citronancistrus (gul med svarta ögon), av flera hundra yngel har 3 st. svarta markeringar : en har svart stjärtfena, en har en svart prick mitt på huvudet, och en en fläck bakom ryggfenan. Alla fläckarna sitter helt symmetriskt.
                          De är kolsvarta och välavgränsade.
                          Uppfödaren jag köpte från har inte haft några yngel med fläckar.
                          Kanske försöka odla på de

                          Kommentar

                          Arbetssätt...