Termometertips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Termometertips

    Köpte en digital ugnstermometer inför julskinkan. Upptäckte vilken utmärkt termometer för akvariet den också är. På en sekund får man fram exakt temp genom att doppa ner metallstaven, som ju egentligen är tänkt för kött i ugn. Kjell&Company, 79 kr (rea).
    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160105_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 503,1 KB
ID: 701001Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160105_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 619,7 KB
ID: 701002
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    En sån har jag kört med också när jag inte hittade min vanliga akvarietermometer
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Den visar antagligen temperaturen i celciusgrader med en (eller t.o.m. två) decimaler. Men vet du, eller framgår det av manualen, hur stor felmarginalen är inom akvarietemperaturområdet (säg +15 till +35 grader)?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Det går att välja celcius eller farenheit. En decimal. Märket är Rubicson, lite billigare märke tror jag. Sägs inget om felmarginal, men jag har jämfört med fyra andra termometrar, för att mäta lufttemp, vilket denna också gör om jag sätter på den liggande på ett bord med spetsen utanför kanten (det är i yttersta spetsen den mäter).
        Denna ligger då på min inomhustemp 20,3 en annan, också Rubicson, kombinerad med klocka säger 20,2 en av okänt märke säger 21,2 och kylskpstemrmometern ca 20,5.
        Så den som säger 21,2 tror jag har fel, så kanske felmarginalen kan sägas ligga +- 3 decimaler? Är väl acceptabelt i akvariesammanhang.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Jadå.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Christer5
            Användare
            • december 2012
            • 155

            #6
            Har letat efter en termometer till akvarium som visar rätt men det finns inga.

            Konstigt att det inte finns !

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Prova en ovanstående. Finns många varianter av digitala ugnstermometrar. Trådlösa, billiga, dyrare, finns de som du kan ha en app till, så du kan kolla tempen via mobilen!
              Det som är bra med denna jag skaffade är att du sätter på den vid behov och efter ett par sekunder har du tempen angiven. Nej, tiden är förbi med de där glastermometrarna med en pappremsa i som visade en skala. Det kunde ju skilja flera grader mellan dem!!

              Kommentar

              • faltaren
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 341

                #8
                Har tempmätare på min profilux. Funkar finfint 😄

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av faltaren
                  Har tempmätare på min profilux. Funkar finfint ��
                  Det betvivlar jag inte. Men det blir en dyr termometer om man bara vill mäta tempen

                  Kommentar

                  • faltaren
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 341

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Det betvivlar jag inte. Men det blir en dyr termometer om man bara vill mäta tempen
                    Äh får ju börja någonstans 😄

                    Kommentar

                    • Christer5
                      Användare
                      • december 2012
                      • 155

                      #11
                      På digitala akvarietermometrar kan det även skilja flera grader,har ett antal och inte någon visar samma. Pabbe hur vet du att en ugnstermometer visar rätt grader ?

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        På digitala akvarietermometrar kan det även skilja flera grader,har ett antal och inte någon visar samma. Pabbe hur vet du att en ugnstermometer visar rätt grader ?
                        Det kan jag ju inte veta, men som jag skrev ovan:
                        "Det går att välja celcius eller farenheit. En decimal. Märket är Rubicson, lite billigare märke tror jag. Sägs inget om felmarginal, men jag har jämfört med fyra andra termometrar, för att mäta lufttemp, vilket denna också gör om jag sätter på den liggande på ett bord med spetsen utanför kanten (det är i yttersta spetsen den mäter).
                        Denna ligger då på min inomhustemp 20,3 en annan, också Rubicson, kombinerad med klocka säger 20,2 en av okänt märke säger 21,2 och kylskpstemrmometern ca 20,5.
                        Så den som säger 21,2 tror jag har fel, så kanske felmarginalen kan sägas ligga +- 3 decimaler? Är väl acceptabelt i akvariesammanhang."

                        Då låg dessa fyra termometrar bredvid varandra på ett bord. Vill jag få veta exakt får jag nog skicka termometern till smhi:s lab eller något. Men jag tror att dessa är lika bra som de som säljs avsedda för akvarier. Samma teknik skulle jag tro.
                        Vad har du för termometer?

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Kanske kan man tänka det ställs högre krav på exakthet när det gäller ugnstermometrar, just för att det handlar om livsmedelskontroll och människoföda.

                          Kommentar

                          • Mats
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 804

                            #14
                            Hej.
                            Köp en termometer i en fotohandel , dom visar alltid rätt .
                            Mvh Mats
                            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                            Kommentar

                            Arbetssätt...