Tips på fin filtrering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Tips på fin filtrering.

    Hade tänkt att få till någon form av fin filtrering / vattenpolering i min BTN modul.
    Har en H modul med ca 20L blå ppi 10 matta samt 5 liter biobollar i botten.

    Har provat att lägga filtervadd i toppen men inte helt lätt att underhålla. Fastnar och trådar sig i filtermattam.

    Nedan visar ett litet projekt jag testat med grejer jag hade hemma. Ett Eheim prefilter med lagom hårt packad filtervadd i. Lätt att underhålla dock begränsad filter mängd. Går ju dock att bygga på fler koppar och köra pumpen på utsidan. Funkar idag ganska bra förutom att det sätter igen snabbt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1451412449977.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,5 KB
ID: 700976

    Optimalt hade varit typ eheims vita filter matta på lösmeter. Altså en matta som är lite ner vävd och håller ihop bättre än vadd. Har dock inte hittat något i den stilen.

    Råd och tips mottages hjärtligt.

    /Andreas
  • ICC
    Användare
    • maj 2006
    • 243

    #2
    Köp ett sånt där sk Spongefilter och montera direkt på ditt pumphuvud. Jag har gjort så i två av mina akvarium. Där har jag också det mest partikelfria vattnet. Exempel från nätet på filtret jag menar. http://f.tqn.com/y/freshaquarium/1/S...nge_Filter.jpg

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av ICC
      Köp ett sånt där sk Spongefilter och montera direkt på ditt pumphuvud. Jag har gjort så i två av mina akvarium. Där har jag också det mest partikelfria vattnet. Exempel från nätet på filtret jag menar. http://f.tqn.com/y/freshaquarium/1/S...nge_Filter.jpg
      Ok? Jo såna har jag flera stycken. Kör dom i yngelkaren med dock med luft pump.
      Skulle ju kunna köra 2 sådana på en T - koppling till pumpen iof.

      Tack ska pröva de!

      / Andreas

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Jag skulle nog välja att ha något grövre i filterväg som första filtrering för att det dom stora partiklarna. Sedan kanske vadd för att ta det lite finare och "polera" vattnet och sist det som vill ha som biologisk filtrering.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Ast
          Användare
          • november 2015
          • 85

          #5
          Ursprungligen postat av mrazster
          Jag skulle nog välja att ha något grövre i filterväg som första filtrering för att det dom stora partiklarna. Sedan kanske vadd för att ta det lite finare och "polera" vattnet och sist det som vill ha som biologisk filtrering.
          Vilken ordning tänker du då? Grövre än ppi 10, finns de?
          Problemet jag har nu är att få vadd alt. polerings median att hålla sig på plats.

          Just nu kör jag såhär, uppifrån och ner i modulen:

          5cm heltäckande ppi 10 matta
          Klippta kuber i ppi 10, ca 1 decimeter.
          2,5 cm heltäckande ppi 10 matta.
          Biobollar.

          Totalt ca 25 liter media.

          Lutar nog dock åt att jag slår till på ett Eheim 2217. Med 5 liter substrat pro.
          Och sen fyller upp med vadd/poly filter.
          Ett rejält "bio-polerings" filter.
          Med insuget i modulen.

          Frågan är om jag skall låta 1250 pumpen köra på parallellt. Finns ju media i modulen så de räcker.

          / Andreas

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #6
            Filtervadden kan väl kanske som du säger bli svår att hålla på plats.
            Men te.x så här:

            1 lager matta 10ppi -> 1 lager filtervadd -> 1 lager(tunnare) filtermatta 25-30ppi
            Det sista lagret har som syftet att hålla vadden på plats(den kommer ju få filtrerande effekt).
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • Ast
              Användare
              • november 2015
              • 85

              #7
              Ursprungligen postat av mrazster
              Filtervadden kan väl kanske som du säger bli svår att hålla på plats.
              Men te.x så här:

              1 lager matta 10ppi -> 1 lager filtervadd -> 1 lager(tunnare) filtermatta 25-30ppi
              Det sista lagret har som syftet att hålla vadden på plats(den kommer ju få filtrerande effekt).
              Det är ju iof sant. Kan ju "spärra in" filtervadden mellan tex 2 st 2,5 cm, 30 ppi mattor.

              Måste dock köra pumpen utanför då den är på gränsen att inte köra torr idag.

              Ska även försöka få tag i pinky filter's filtermatta. Skall tydligen ha två lager ihop vävda; större och mindre partiklar.

              Kör jag pumpen utanför har jag cirka 10 cm vattendjup att jobba i x hela modulens area.

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #8
                Ursprungligen postat av Ast
                Ska även försöka få tag i pinky filter's filtermatta. Skall tydligen ha två lager ihop vävda; större och mindre partiklar.
                Får du tag i det någonstans där inte frakten(antar att du beställer utomlands) är 10ggr kostnaden av själva produkten så säg till. Jag kan tänka mig att vara med på en beställning och testa.
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • Ast
                  Användare
                  • november 2015
                  • 85

                  #9
                  Ursprungligen postat av mrazster
                  Får du tag i det någonstans där inte frakten(antar att du beställer utomlands) är 10ggr kostnaden av själva produkten så säg till. Jag kan tänka mig att vara med på en beställning och testa.
                  Fick tag i 4 rullar igår från pinky filter.
                  Skall göra en utvärdering på dom och se hur dom håller ihop.

                  Planen nu är att köra pumpen på utsidan fylla upp modulen med 3 alt. 5 cm 30 ppi matta sedan pinky filter mattan på den.
                  Hoppas att 30 mattan inte är lika "kardborre" lik som 10 ppi. Så halva pinky mattan sitter kvar vid byte.

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ast
                    Fick tag i 4 rullar igår från pinky filter.
                    Skall göra en utvärdering på dom och se hur dom håller ihop.
                    Köpte du via Pinkyfilter.com ?
                    Såg ingenstans att dom skickar till Sverige.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • Ast
                      Användare
                      • november 2015
                      • 85

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrazster
                      Köpte du via Pinkyfilter.com ?
                      Såg ingenstans att dom skickar till Sverige.
                      Dom säljer själva via ebay. Frakten kan variera rätt bra. Fler rullar är inte alltid billigare. Dom har listat från 1 till 10 rullar.
                      Verkar som frakten genereras automatiskt på nåt sätt. Värt att räkna på dom olika alternativen.

                      Kommentar

                      • Ast
                        Användare
                        • november 2015
                        • 85

                        #12
                        Allt beställt så nu är det bara att vänta.
                        Skall avsluta modulen i toppen med 30 ppi matta och ovanpå den pinkyfilter matta.

                        Detta kräver att Eheim 1250 pumpen får gå på utsidan då modulen nästan är fylld med media.

                        Skall även byta ut finfiltret i ytterfiltret mot pinkyfilter.

                        Kommentar

                        • LudvikaRoger
                          Användare
                          • december 2016
                          • 1

                          #13
                          Hej Jag har en sadan hemma. Men hur fungerar den. Tyvärr så är den i molekyler och har ingen aning vad den ska till 😳

                          Kommentar

                          Arbetssätt...