Vilka rötter är okej i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Vilka rötter är okej i akvarium?

    Ska göra en makeover i mitt 540l. Har länge drömt om att ha en stor gren/rot som tar upp nästan hela längden på akvariet. Har bestämt mig för att gå ut i skogen och leta redan på en gren. Men vilka trädsorter är okej att ha i akvariet som inte är giftiga eller förmultnar efter tid?

    Ska man vänta tills grenen har dött innan man stoppar ner den i akvariet, eller spelar det ingen roll?

    Tacksam för svar.
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Ek funkar utmärkt men inga barrträd, de avger gifter.
    Har även själv kört med syrénkvistar utan problem. Jag har bara haft torkade så jag vågar inte svara på om det går att ha färskt, har vara haft färska kvistar med det är ju mycket mindre än ett stort stycke.
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Är dom helt döda och urlakade går även tall och gran bra. Jag låter dem ligga ute 3-4 år innan jag testar. Idegran, en och lärk har jag inte provat. Tunga träslag (ek, körsbär) multnar långsammare än lätta. Men praktiskt gör det inte så stor skillnad (om man inte har många loricariider som äter trä). Jag har fortfarande tallrötter från en torvtäckt i drift som jag plockade på 1970-talet.

      Gamla syrengrenar, som Pia nämner, är utmärkta. De förgrenar sig och vinklar estetiskt.

      Att hitta stora rötter kan vara svårt. Jag hoppas någon gång nosa upp när de skall bygga ett bostadsområde över ett alkärr. (Fast helst vill jag ju att de låter bli - alkärr är bra som de är!)

      Kommentar

      • Rasmus E
        Användare
        • augusti 2013
        • 68

        #4
        Jag har två väldigt stora algrenar och några mindre ekgrenar i mitt 375 liters. Algrenarna plockade jag döda, torra och grå i en lövskog. Det tog typ 3 månader för dem att inte vilja flyta upp till ytan, så jag ankrade dem med snören och glasslådor. Ekgrenarna låg på en grund botten av en sjö intill stranden vid en ekhage. Jag var orolig för syror om jag hade plockat ekträ som inte urlakats av vatten något år. Jag lade dem i en plastlåda och hällde kokande vatten över dem. Det krävde några kastruller och en vattenkokare. Min tanke var att värma träet såpass att snigelägg, blodiglar och andra eventuella parasiter skulle dö.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Jag sköljer oftast inte ens av grenar. Däremot får man vara försiktig när man stoppar ned mycket grenar/löv så att man inte startar en protozoo-kultur: Ned med allt i ett kärl med vatten men inga fiskar. Om vattnet är ogenomskinnligt eller åtminstone mjölk-aktigt efter 2-3 dagar så har man lyckats odla en massa encelliga djur. Utmärkt foder till nykläckta fiskar, men dom drar en hel del syre! När vattnet är klart kan man tillsätta fisk eller flytta löv/grenar till ett akvarium. Alternativet är att stoppa ner lite i taget i akvariet med fisk - och hålla noggrann koll första dygnen efter grumling.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Denna björkgren har jag haft som klädhängare i hallen 7-8 år. Den var 85-90 cm lång. La den i badkaret. Tre veckor tog det innan den sjönk hyggligt. Sågade den på mitten och kilade fast bitarna lite lätt under mittstagen. Ska försöka hitta fler och skapa en liten rotskog kanske. Blir en rätt speciell lyster med barken.
            Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20160108_006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 374,6 KB
ID: 693980

            Kommentar

            Arbetssätt...