Hål i huvudet på jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Hål i huvudet på jordätare

    Hej, en av mina jordätare av Orange head tapajós har fått hål i huvudet sjukan. Inga andra fiskar i akvariet har fått det av vad jag kan se, så funderar på att separera hanen som är sjuk och hans hona från resten av gruppen. Men jag vet inte riktigt hur man ska behandla det på bästa sätt. Fungerar det att bara mata bra och göra vattenbyten oftare, eller lär jag köpa in någon typ av medicin?

    Om jag lär köpa medicin, vilken skulle ni då rekommendera? Uppskattar också om ni har någon annan information om sjukdomen som är bra att veta om.

    Tacksam för svar.
  • stefanr
    Användare
    • juni 2013
    • 79

    #2
    HIH och jordätare är tyvärr en vanlig kombination. Prova med det förstnämnda och hjälper inte det är flagellol en bra medicin.

    Kommentar

    • wow
      Användare
      • oktober 2009
      • 66

      #3
      Har satt hanen i ett mindre akvarium med lite salt i, får hoppas på att det fungerar. Annars ska jag kolla upp flagellol. Tack för svaret.

      Kommentar

      • Cichlid-Power
        Användare
        • november 2006
        • 253

        #4
        Det beste, er nok å holde god vannkvalitet og gode forhold i akvariet. Jeg har hatt det et par ganger, og det har gjerne kommet når jeg ha slurvet med stellet av akvariet og god vannkvalitet. Det samme gjelder for Thorichthys artene, der kan det også dukke opp når man slurver med stellet av fiskene.

        Cichlid-Power

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Är det någon som har personlig erfarenhet av en enstaka fisk som blivit sjuk och sedan behandlat på ett eller annat vis så att symptomen helt försvunnit?

          Jag tror det finns en social komponent...

          Vattenkvalitet är säkert det bästa förebyggande!

          Kommentar

          Arbetssätt...