Mat till L-malar ( +ancistrusar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Mat till L-malar ( +ancistrusar)

    i boken "Back to nature guide om L-malar" kan man läsa att Växtätande L-malar
    kan utfodras med " sallad,spenat,gurka,zuccini,paprika,morötter,potat is". Har även på annat håll läst att sötpotatis och brysselkål funkar. Tja av det jag provat ,gurka och brysselkål, så visst äter malarna gurka sådär. Brysselkålen tog det 3 dagar innan jag första gången såg en mal på denna en kort stund.
    Så min fråga är vad som är bäst att mata med ?. Första kravet är ju att fisken gillar maten, sen bör den ju vara näringsrik och gärna hålla sig fräsch (användbar) länge i Akvariet. Sen som överkurs så får den ju gärna vara billig, potatis låter ju mycket billigare än paprika tex.
    Så vad blir försthandsvalet för utfodring av L-malar ?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    i boken "Back to nature guide om L-malar" kan man läsa att Växtätande L-malar
    kan utfodras med " sallad,spenat,gurka,zuccini,paprika,morötter,potat is". Har även på annat håll läst att sötpotatis och brysselkål funkar. Tja av det jag provat ,gurka och brysselkål, så visst äter malarna gurka sådär. Brysselkålen tog det 3 dagar innan jag första gången såg en mal på denna en kort stund.
    Så min fråga är vad som är bäst att mata med ?. Första kravet är ju att fisken gillar maten, sen bör den ju vara näringsrik och gärna hålla sig fräsch (användbar) länge i Akvariet. Sen som överkurs så får den ju gärna vara billig, potatis låter ju mycket billigare än paprika tex.
    Så vad blir försthandsvalet för utfodring av L-malar ?
    Jag skulle nog direkt tycka att det är helt oviktigt om fisken tycker om maten. Till och med kanske bättre om fisken inte tycker om maten. Är fisken hungrig äter den....

    Jämför gärna med oss människor, många köper gärna godis på eftermiddagen för att de blir sugna men det är inte lämpligt för oss! En morot eller lite barkbröd vore nog klart bättre för oss att gnaga på när sötsuget sätter in...

    Mat som ger den näring och mineraler djuren behöver.

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      All mat blir dålig i akvariet om det får ligga kvar.

      Gröna ärtor är poppis
      Gurka
      Zuccini
      Sallad

      Sen så är det inte alltid som l-malar gillar att enbart äta grönt. Det du kan göra är att mixa allt detta och tillsätta gelatin. Så som räkmix...sedan tar du en liten bit och slänger ned uppskattas mer... Själv matar jag mina med allt möjligt...
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Håller med AquA
        Gröna ärtor (lättkokta utan skal)
        Gurka
        Zuccini (favorit)
        Sallad (snabbt kokt)
        Förvällt spenat och broccoli (köper fryst bladspenat)
        Sötpotatis (sjunker)
        Vanlig potatis (sjunker)
        en räkstjärt ibland
        alger (köper i asiatiska butiker, torkade)
        Maltabletter
        De grönsaker som inte sjunker direkt sätter jag på en tesked, trär över skaftet. Grönsaker under vatten håller sig bättre/längre än de som flyter på vattenytan.

        Av akvarieväxter äter mina L397 näckrosor, och en växt med nätliknande blad, de försvinner på en natt. Har du överskott på såna eller ansar de i ett annat kar- ge de till malarna. Godis.


        Senast redigerad av ewa; 17 december 2015, 20:13.

        Kommentar

        Arbetssätt...