Ett icke-biotopiskt SA-kar med Ap. Cactuoides och Dicrossus Filamentosus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morfar
    Användare
    • juni 2014
    • 36

    Ett icke-biotopiskt SA-kar med Ap. Cactuoides och Dicrossus Filamentosus.

    Hej på er!

    Jag är nybliven medlem här och har idag tre sällskapskar igång, 100 liter, 240 liter och 375 liter.

    Nu skall jag starta ett SA-kar, inte helt biotopiskt men åt det hållet. Karet är på 112 liter och jag har tänkt befolka det med Kakaduaciklider, 2+5 och Schackbrädesciklider, 2+5. Jag vill också ha ett litet stim i karet, det blir antagligen neontetror.

    Vad föreslår ni för "städpatrull" som kan passa in i detta? Någon räka eller kräfta hade varit kul. Går de att få tag på i Sverige?

    Karet skall vara tätt planterat och ha gott om gömställen. Grenar, kokosnötsskal och eklöv ska det finnas gott om. Bottenmaterial blir svart kvartsgrus från Zolux.

    Pumpen blir en Fluval U3 då den har en bra strilfunktion som inte ger en tornado i karet, eventuellt gör jag ett filterhörn också. En doppvärmare blir det såklart, räknar med att försöka håll 26-27 grader i karet.

    Jag har börjat med att göra en ställning för en kanna för att se hur starkt ljuset blir. Nu har jag ju inget vatten i men man måste ju börja nånstans. Jag misstänker att det kommer att bli lite klent ljus med den 75 watts-lampan som följde med, en växtglödlampa. Jag har beställt 2 olika LED-lampor, en för akvarium med blått och kallvitt ljus och en växt-LED. Jag får testa med dem och fylla i vatten och det svarta gruset så får jag nog en bättre uppfattning. Jag har 3 kannor till liggandes att lägga till om det behövs.

    Ställningen har jag byggt av fyrkantrör från Bauhaus och en bit aluminiumvinkel. Jag gjorde 5 hål så att jag kan flytta lampan.

    Alla tips när det gäller karets inredning mottages tacksamt!

    Klicka på bilden för större version

Namn: Ny lampställning.jpg
Visningar: 1
Storlek: 474,9 KB
ID: 700962
    Senast redigerad av Morfar; 10 december 2015, 18:05. Anledning: Stavfel
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen hit!! Och som medlem.

    Jag tror det blir väldigt trångt med så många fiskar, jag skulle rekommendera 1+1 Apisto och 2+2 schackbrädor. Försök då att inreda så du har minst två tydligt avgränsade revir. Exempelvis rötter eller stenar som ringar in ett område, sedan lite mer tomt och så en lite inringad yta. Inringning kan bestå av endast en sten med en lutande rot över eller liknande.

    Cirkulationen kan du hålla så låg som möjligt och ljuset så svagt som möjligt, såvida du inte har växter.

    Räkor går utmärkt om de är lite större. Kräftor får man inte hålla i Sverige. En mal kan du ha om du vill, men se de inte som städare, de äter inte "skit" utan mat. I viss mån kan de hålla undan alger lite.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Morfar
      Användare
      • juni 2014
      • 36

      #3
      Tack DaRe!

      Jo, nu när du säger det så blir det lite överbefolkat. Skulle man kunna ha endast Filamentosus och då ha kanske 3+3 eller 2+4? Eller det kanske blir för små revir för dem i mitt kar? Jag är nämligen överförtjust i dessa små, vackra fiskar med sitt intressanta beteende.

      Växter blir det men det får bli såna som klarar lite svagare ljus. Jag funderar på att ha 2 svärdsplantor, en under varje lampa på var kortsida, Levermossa, Monosolenium Tenerum, ihop med Anubias Nana i mitten fram som liksom växer upp ur mossan. Som bakgrundsväxt skulle jag vilja ha nån Cryptocoryne som blir lite högre. Toppar av det hela med musselblommor.
      Det kan bli lite svårt med ljuset men jag får prova mig fram. Något förslag på Crypto till bakgrunden?

      Kräftor vet jag ju egentligen att man inte får ha men kanske någon lite större räka med färg. Nån trädräka eller gabonräka/filterräka kanske? Kan inget om dem men vad tror ni? Annars får det bli en liten familj Amanoräkor, inte SA men trevliga små gynnare.

      Corydoras är ju från SA men de kanske inte funkar så bra i det här upplägget?

      Jag utökade belysningen idag till 2 kannor och det blev mera som jag tänkt mig. Dessutom kan jag hänga på flera lite lättare nu med den här lösningen. min tanke är fler men svaga ljuskällor, typ punktbelysning.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 2 kannor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,0 KB
ID: 693949

      Kommentar

      • Morfar
        Användare
        • juni 2014
        • 36

        #4
        Idag har jag lekt med scapen. Har inte brytt mig om det i de andra karen så jag får rådfråga lite här. Vad tycker ni? Kan ett litet gäng SA trivas i den här setupen? Kanske svårt att se innan vatten och sand är i...
        Jag försökte få det att se ut som kanten av en flod. Löv och stenrösen tillkommer också sedan. Jag börjar fundera på om jag ska ha vanlig sand istället för svart...

        Klicka på bilden för större version

Namn: SA-scape.jpg
Visningar: 1
Storlek: 393,6 KB
ID: 693950

        Kommentar

        Arbetssätt...