Calvus och yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariam
    Användare
    • november 2015
    • 16

    Calvus och yngel

    Nykomling här som undrar över ifall det finns chans att yngel kan klara sig i ett kar med A. calvus (eller comprecisseps), N. brichardi och leleupi? Calvus egna yngel borde väl komma undan eller?

    Sen detta med Tanganyika och aggressiviteten. Har kollat på så många klipp nu på dessa arter och jag kan inte se att de skulle vara så gräsligt aggressiva. Har haft Malawi tidigare och där jagades och bråkades det hejvilt, så det slog i rutorna emellanåt. Tycker inte att Tanganyika alls visar samma aggression, men kan ha missat något.

    Slutligen undrar jag över hur jag ska introducera fiskarna. Tänkte börja med en liten grupp åt gången och låta den gå ett bra tag för att se att allt fungerar bra. Vilken kan vara bäst att börja med? Tänker att brichardi kanske är den snällaste och därav bäst att starta med eller?
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Nej, de enda yngel som har chans att klara sig är N. brichardi då de är extremt duktiga yngelvårdare. Calvus/comprecisseps kommer troligen bli uppätna ganska så fort och N. leleupi är riktigt dåliga på att vakta yngel i ett akvarium med sällskap, mina yngel har klarat sig i 3-4 dagar som frisimmande som mest.

    Tanganyika kan vara riktigt aggressiva när de väl vill visa den sidan, det kan gå väldigt fort ifrån att det ser bra ut till att någon står i ett hörn med sönderbitna fenor om det vill sig illa. Hos arterna du nämner så är N. leleupi den som är aggressivast inom arten medan N. brichardi är tuffa så in i den mot alla när de vaktar yngel. Jag tycker att du borde börja med mindre gruppen av alla fiskar men det är speciellt viktigt med N. leleupi, då är chansen betydligt större att lyckas.

    Tvärt om skulle jag säga. N. brichardi må se snäll ut men låt dig inte luras de vaktar sitt revir otroligt hårt när de har rom och yngel vilket de brukar ha hela tiden. Det är stort risk att de tar hela akvariet om de får bo in sig och de andra får då svårt att hävda sig, det kan även hände även om de kommer i sist om man har oflyt. Annars spelar det ingen roll vilka du börjar med men släpp i brichardin sist.

    Kommentar

    • Mariam
      Användare
      • november 2015
      • 16

      #3
      Tack!

      Okej, då får jag nog börja med Calvus först då tror jag. Om jag förstått det rätt så är det bästa att börja med en grupp på 5-6 stycken av samtliga, då de jag kommer att kunna skaffa inte är mer än 4-5 cm (dvs alla tre arterna kommer att vara i den storleken ungefär). Det bästa hade ju varit om jag hade kunna få tag på vuxna, bekräftade par men man kan ju inte få allt kanske.. är dessutom lite betänksam över de fyra synodontis jag har i karet. Nu är de ju fortfarande små men har redan börjat visa gruff-tendenser, kanske blir det problem här att behålla allihop när de växer.. tänker på vaktande brichardi vs hungrig synodontis, kanske ingen bra kombination.

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Ja, leleupin kan du gärna ta 8st för att vara på "säkra" sidan. Jag hade hellre börjat med grupper av ungdjur av både brichardi och leleupi så det skulle jag inte säga är något negativt. Calvus är ju kul att börja med lite större eftersom att de växer så långsamt men det kan ju vara kul att se dem växa upp också.

        Vad är det för synodontis? Det behöver inte bli ett problem, jag har själv Synodontis petricola tillsammans med N. marunguensis (liknande brichardi både i utseende och beteende). Jag har för övrigt leleupi och comprecisseps i det akvariet också. Jag tror att Synodontisen och leleupin är de som äter mest marunguensis-yngel och det tycker jag är bra, jag vill bara att ett fåtal per år överlever så att jag slipper rensa ut fisk. Synodontis är tåliga firrar så de tål mycket stryk, de verkar inte bli nämnvärt berörda av hugg från marunguensisen för de kommer snart tillbaka i jakt på fler yngel. Se bara till att ha rejält med sten och gärna lite småsten också så att det blir springor där ynglen kan gömma sig för annars rensar Synodontisen rent på yngel.

        Kommentar

        • Mariam
          Användare
          • november 2015
          • 16

          #5
          Okej, då får det blir fler av "apelsinerna" då. Inte mig emot då jag gillar dem skarpt. Har dock förstått att det kan ta många år innan en Calvus nått lite större storlek, men jag får se om jag hittar ett större par då annars får det bli ungdjur. Det enda jag klurar på där är ifall fisken är känsligare, ju mindre den är men jag kan ha fel.

          Jag har Synodontis nigrita och de kommer bli stora. Är alltså inte så värst orolig för dem, vet att de är ruskigt tåliga. Tänker mer att cikliderna kanske kommer att stressas när de försöker att skydda ev yngel. Får vänta och se då.

          Ursprungligen postat av Pierre_N
          Ja, leleupin kan du gärna ta 8st för att vara på "säkra" sidan. Jag hade hellre börjat med grupper av ungdjur av både brichardi och leleupi så det skulle jag inte säga är något negativt. Calvus är ju kul att börja med lite större eftersom att de växer så långsamt men det kan ju vara kul att se dem växa upp också.

          Vad är det för synodontis? Det behöver inte bli ett problem, jag har själv Synodontis petricola tillsammans med N. marunguensis (liknande brichardi både i utseende och beteende). Jag har för övrigt leleupi och comprecisseps i det akvariet också. Jag tror att Synodontisen och leleupin är de som äter mest marunguensis-yngel och det tycker jag är bra, jag vill bara att ett fåtal per år överlever så att jag slipper rensa ut fisk. Synodontis är tåliga firrar så de tål mycket stryk, de verkar inte bli nämnvärt berörda av hugg från marunguensisen för de kommer snart tillbaka i jakt på fler yngel. Se bara till att ha rejält med sten och gärna lite småsten också så att det blir springor där ynglen kan gömma sig för annars rensar Synodontisen rent på yngel.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Nejdå, ungdjur är inte känsligare än vuxna firrar så det behöver du inte bekymra dig över.

            Oj, ja de blev visst rejäla såg jag. Då förstår jag, ja det är nog bara att vänta och se hur det går som sagt.

            Kommentar

            • Mariam
              Användare
              • november 2015
              • 16

              #7
              Tack för svar!

              Kommentar

              Arbetssätt...