Kort fråga kring vattenbyte hos Julidochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mariam
    Användare
    • november 2015
    • 16

    Kort fråga kring vattenbyte hos Julidochromis

    Hej, vill bara dubbelkolla med er hur ni gör med vattenbyten hos Julidochromis? Läste att det rekommenderas små vattenbyten och ofta men hur ofta och hur mycket? Helt ny på detta så hoppas någon vill tipsa lite.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Mariam
    Hej, vill bara dubbelkolla med er hur ni gör med vattenbyten hos Julidochromis? Läste att det rekommenderas små vattenbyten och ofta men hur ofta och hur mycket? Helt ny på detta så hoppas någon vill tipsa lite.
    Finns väl inte något exakt svar vad som är rätt, en mängd parametrar påverkar tex

    * Hur stor biologisk belastning du har i akvariet
    * Hur bra filtrering
    * Hur länge akvariet varit igång (bakteriefloran tillräcklig)
    * Vad för parametrar vattnet har (tex pH, Kh etc)
    * Hur stort akvarium

    När väl akvariet är igång och varit så upp mot 2 månader så är näsan ett inte helt dumt verktyg för vattenbyte... Lukta på vattnet, luktar det friskt? Då ligger du på rätt intervall (eller för ofta) eller om det börjar lukta lite jordigt/liten tjärn så kanske du behöver byta mer vatten.

    Kommentar

    • Mariam
      Användare
      • november 2015
      • 16

      #3
      Naturligtvis, du har en poäng där. Akvariet har varit igång sedan augusti, 450 liter och har ett ytterfilter samt innerfilter som drar 1000 L/h vardera, samt en streamer. PH är lite lågt trots en massa kalksten och annan sten, men kanske kan jag tillsätta lite bikarbonat vid vattenbyten? Tänker ha som max 10 fiskar i karet, förutom de nio malar jag har.. Lite intresserad av Julidochromis, A. calvus och C. brichardi, kanske då ett-två par av varje.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Mariam
        Naturligtvis, du har en poäng där. Akvariet har varit igång sedan augusti, 450 liter och har ett ytterfilter samt innerfilter som drar 1000 L/h vardera, samt en streamer. PH är lite lågt trots en massa kalksten och annan sten, men kanske kan jag tillsätta lite bikarbonat vid vattenbyten? Tänker ha som max 10 fiskar i karet, förutom de nio malar jag har.. Lite intresserad av Julidochromis, A. calvus och C. brichardi, kanske då ett-två par av varje.
        Med så lite belastning och vettig cirkulation tror jag du klarar dig med en femtedel (sjättedel) vattenbyten i veckan. Lukta och titta på vattnet... Du kanske kan byta varannan vecka och samma mängd utan problem.

        I mitt akvarium så 'surnar' vattnet (Sthlms södra sida) om jag inte tillsätter lite bikarbonat, med en sked bikarbonat vid vattenbyte håller sig vattnet märkbart fräschare. Så prova en tesked eller två varje vattenbyte.

        Kommentar

        • Mariam
          Användare
          • november 2015
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av riktlinjer
          Med så lite belastning och vettig cirkulation tror jag du klarar dig med en femtedel (sjättedel) vattenbyten i veckan. Lukta och titta på vattnet... Du kanske kan byta varannan vecka och samma mängd utan problem.

          I mitt akvarium så 'surnar' vattnet (Sthlms södra sida) om jag inte tillsätter lite bikarbonat, med en sked bikarbonat vid vattenbyte håller sig vattnet märkbart fräschare. Så prova en tesked eller två varje vattenbyte.
          Yes, tack för svar!

          Kommentar

          Arbetssätt...